روغن ماهی دشمن اضافه وزن

مطالعات محققان نشان می دهد روغن ماهی با تبدیل سلول های ذخیره کننده چربی به سلول های سوزاننده چربی، سبب کاهش وزن می شود.

فواید روغن ماهی بر کسی پوشیده نیست؛ ولی مطالعات جدید محققان ژاپنی نشان می دهد این ماده غذایی نقش موثری در کاهش وزن دارد. سلول های چربی سفید با ذخیره چربی، مهمترین عامل اضافه وزن، به ویژه در ناحیه شکم و پهلو ها هستند.

در مقابل سلول های چربی قهوه ایی سبب سوزاندن چربی و گرم شدن بدن می شوند. تمام مطالعاتی که در زمینه چاقی انجام می شود، به دنبال مکانیسمی برای تبدیل سلول های چربی سفید به قهوه ای است که دستاوردهای ارزشمندی نیز در زمینه انواع پروتئین، هورمون و عوامل محیطی داشته است.
مطالعات جدید نشان می دهد که روغن ماهی با تحریک گیرنده های موجود در سیستم گوارشی، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند و سلول های سفید را به قهوه ای تبدیل می کند و سبب کاهش وزن می شود. از طرفی روغن ماهی مهمترین منبع اسید چرب امگا 3 است. برخی از مهمترین خواص روغن ماهی و امگا 3 عبارتند از :

  • مصرف اسید امگا 3 خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سندرم حاد کرونر و مرگ و میر ناشی از حملات قلبی را کاهش می دهد.
  • اسید چرب امگا 3 از بروز بیماری های زوال شناختی و مخصوصا آلزایمر جلوگیری می کند.
  • اسید چرب امگا 3 خطر بروز سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • یکی از مهمترین اثرات مصرف روغن ماهی، تاثیر آن بر روی متابولیسم گلوکز است. این ماده غذایی حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش می دهد و قادر به کنترل قند خون است؛ با این اوصاف احتمال بروز دیابت نوع 2 کاهش می یابد.
  • روغن ماهی چربی خون و کبد را کاهش می دهد و مانع از انباشتگی پلاک و لخته در داخل شریان ها می شود. این ماده غذایی باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.
  • درمان بیماری ورم مفاصل با استفاده از این ماده غذایی ممکن است.
  • بسیاری از اختلالات پوستی با استفاده از روغن ماهی قابل درمان هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
منبع : zendegionline.ir
265
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید