زنبور درمانی (Apitherapy) چیست؟

این عبارت مشتق شده از کلمه لاتین apis به معنای زنبور می باشد. در این روش درمان از زهر زنبور عسل، عسل، موم وسایر قسمت ها استفاده می شود.

استفاده از این روش درمانی به 6000 سال قبل در مصر بر می گردد. در یونان و روم نیز از این روش برای فواید درمانی آن استفاده می شده است.

Hippocrates ، Aristotle و Galen از آن در درمان طاسی استفاده می کرده اند.

اولین بار در سال 1988 یک دانشمند استرالیایی به نام Phillip Terc اولین مطالعه مدرن خود را بر روی زهر زنبور عسل و تاثیر آن بر روماتیسم در مجلات علمی چاپ کرد .این روش درمانی بسیار پیچیده بوده و نیاز به آموزش ها و کسب مهارت های تئوری و عملی کامل و صحیح دارد.

در این روش درمانی زهر زنبور عسل را یا به طور طبیعی و یا بوسیله سرنگ به بدن فرد بیمار تزریق می کنند. این زهر حاوی ترکیبات ضد التهابی چون adolapin و melittin است که melittin سبب تولید هورمون استروئیدی کورتیزول شده و قویتر از هیدروکورتیزون در بدن عمل می کند.

با توجه به این خاصیت از این روش درمان جهت مداوای بیماری هایی چون، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، التهاب تاندون ها و مفاصل استفاده می شود.

زهر زنبور عسل همچنین دارای آنزیمی است که سبب ترمیم محل اسکار می شود. به طور مختصر می توان به مهمترین اثرات این روش درمانی اشاره کرد:

  • کاهش علائم و دردهای بیماری های استئو آرتریت و آرتریت روماتوئیدآ التهاب مفاصل و تاندون ها
  • درمان افرادی که به این سم آلرژی دارند. این افراد با این روش درمان 99 تا 98% در برابر واکنش های سیستمیک آلرژیک محافظت می شوند.
  • پیشگیری و درمان سرطان: ماده Melittin موجود در این زهر ترکیبی به نام cytokines دارد که با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب تخریب سلول های سرطانی مخصوصا سرطان سینه می شود.این نتیجه طی مطالعات بالینی در سال2006 بدست آمد.

هشدار:

الف- این روش درمان حتما باید به دستور پزشک انجام شود.

ب- افرادی که بیماری های قلبی ، دیابت ،سل و پرفشاری خون دارند نباید از این روش درمان استفاده کنند.

 

منبع : سلامت دیجیتال
976
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

آنمی یا کم خونی