بانداژ هوشمندی که در تماس با عفونت به رنگ سبز درخشان تغییر رنگ می دهد


بانداژ هوشمندی که در تماس با عفونت به رنگ سبز درخشان تغییر رنگ می دهد

وقتی زخمی روی پوست ایجاد می گردد تا پیش از آنکه چرک نکند و مایعات سفید رنگ روی آن صله نبندند، نمی توان عفونی شدنش را تشخیص داد. پس از این مرحله هم فقط باید آنتی بیوتیک مصرف کرد تا عفونت حاصله برطرف گردد. اما به لطف اختراع بانداژهای هوشمند، می شود رشد باکتری ها را در همان ابتدا متوقف نمود.

باند هوشمند یاد شده را یکی از استاد های دانشگاه Bath به نام «تابی جنکینز» طراحی نموده. این محصول با تشخیص وجود کوچک ترین باکتری مضر در محل زخم، به رنگ سبز درخشان تغییر رنگ می دهد تا بیمار را از وجود عفونت مطلع نماید. جا دارد اشاره کنیم این باند هنوز روی انسان مورد آزمایش قرار نگرفته اما می تواند نقطه امیدی برای کاهش میزان مصرف آنتی بیوتیک توسط بیماران در سال های آتی به شمار برود.

مکانیسم عملکرد این نوارِ زخم بندی بسیار هوشمندانه و جالب است: این باند موادی ژله مانند و کپسول های پر شده از رنگ سبز فلورسنت در خود دارد و هنگام مواجهه با سموم تولیدی توسط باکتری بیماری زا، کپسول ها سوراخ می گردند و رنگ سبز درخشنده آن فرد را متوجه وجود عفونت می نماید.

پس از اجرایی شدن این طرح و به تولید انبوه رسیدن آن، بیمارانی که دچار سوختگی شده اند نخستین افرادی خواهند بود که از مزایای این بانداژ بهره خواهند برد. این بیماران همیشه در معرض عفونت های شدید در محل سوختگی هستند و پزشکان به منظور پیشگیری از هر نوع خطر احتمالی، آنتی بیوتیک برایشان تجویز می نمایند. اما با توجه به اینکه در حال حاضر در عصری زندگی می نماییم که بدن انسان در مقابل این چرک خشک کن ها بسیار مقاوم شده، بنابراین احتمال دارد استفاده زیاد از این دارو به عواقب بسیار بدتر یا رشد عوامل بیماری زای دیگری منجر گردد.

در کنفرانس معرفیِ اخیر این محصول، «جنکینز» و همکارانش اعلام نمودند باند اختراعی آنها هنوز کمبودها و کاستی های مهمی نیز دارد که می بایست اصلاح یا رفع شوند ولی آنها اظهار امیدواری کرده اند این باند کِشی تا سال 2018 میلادی قابلیت استفاده در کلینیک های پزشکی را پیدا خواهد نمود و طیف گسترده تری از بیماران می توانند از مزایای آن بهره مند گردند.

منبع : digiato.com
514
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید