با ماساژدرمانی جوان بمانید

 بسياري از درمانگران و متخصصان ماساژ درماني در سراسر جهان بر اين باورند كه دريافت ماساژ روزانه، 6 خاصيت اعجاب‌انگيز و باورنكردني دارند و به همين دليل است كه ماساژ در مكاتب مختلف بارها و بارها از سوي درمانگران و متخصصان به بيماران و حتي افراد سالم توصيه شده است.  يكي از مهم‌ترين فوايد اين نوع ماساژ برطرف‌كردن خستگي عضلات صورت است.
شايد بسياري از ما تصور كنيم عضلات صورت در طول روز و برنامه‌هاي كاري ما كمترين حركت و فعاليت را دارند و آن‌طور كه بايد و شايد در فعاليت‌هاي روزانه به كار واداشته نمي‌شوند درحالي‌كه اين ماهيچه‌ها نيز همانند تمامي عضلات و ماهيچه‌هاي بدن در طول روز نسبت به استرس‌ها و تنش‌هاي كار يا فشارهاي زندگي روزمره تحت‌تأثير قرار مي‌گيرند و دچار خستگي و انقباض و اسپاسم مي‌شوند.
ماساژ صورت در حقيقت يكي از بهترين راه‌حل‌ها براي از بين بردن اين خستگي است؛ خستگي‌اي كه به مرور زمان موجب از بين رفتن شادابي، نشاط و جواني پوست شده و با خود پيري زودرس به همراه دارد. دفع مواد زائد و سموم نيز يكي ديگر از فوايد ماساژ درماني است. علاوه‌بر اين، تخيله سموم و مواد زائد در ماهيچه‌ها و بافت‌هاي صورت، برطرف‌كردن چين‌و‌چروك پوست، از بين بردن افتادگي عضلات صورت و بازگرداندن نشاط پوست از ديگر فوايد ماساژ درماني صورت است.  براي يادگيري اين شيوه آموزشي در 7 مرحله با ما همراه باشيد.
مرحله اول

هميشه به ياد داشته باشيد كه براي ارائه ماساژ، فرد ماساژ‌دهنده و فردي كه ماساژ را دريافت مي‌كند بايد در محيطي آرام، ساكت و به دور از هيجان و استرس قرار بگيرند تا به اين ترتيب استرس و تنش‌ها را به يكديگر منتقل نكنند.  بنابراين براي ارائه ماساژ بهتر است در اتاقي آرام و ساكت و به دور از هياهو و سروصدا كار كنيد.  براي شروع كار به يك تشك و بالش راحت احتياج داريد. علاوه‌بر‌اين، پيش از شروع كار يك تا 2 قاشق غذاخوري اسانس يا روغن بادام شيرين را درون ظرفي ريخته و آماده كنيد.

پيش از شروع ماساژ لازم است پوست صورت خود را از هرگونه مواد آرايشي و بهداشتي پاك كنيد. دراين حالت توصيه مي‌شود از يك شيرپاكن با منشا گياهي استفاده كنيد و تمامي پوست خود را از مواد اضافي پاكيزه كنيد. سپس مطابق با شكل روبه‌رو در وضعيت مشابه قرار بگيريد و آماده ارائه و دريافت ماساژ صورت شويد.) توجه داشته باشيد كه فرد ماساژ‌دهنده بايد در شرايط ايده‌آلي قرار بگيرد تا بتواند ماساژ صورت را به بهترين شكل به دريافت‌كننده ماساژ ارائه دهد.
مرحله دوم
پس از آن‌كه در وضعيت ذكر شده قرار گرفتيد، سرانگشتان‌تان را به روغن آغشته كرده و به آرامي با حركت‌هاي نرم و نوازش‌گونه از محلي كه در شكل 1 نشان داده شده به سمت پيشاني حركت كنيد.  به اين ترتيب سرانگشتان شما از پايين صورت به سمت بالاي صورت دريافت‌كننده ماساژ (پيشاني) حركت مي‌كند.

لازم است اين حركت را چند‌بار تكرار كنيد و هربار سعي كنيد ميزان فشار سرانگشتان‌تان دست را به روي ماهيچه‌هاي صورت اندكي افزايش دهيد.  دقت كنيد اين ماساژ بايد خيلي نرم و آهسته روي صورت انجام شود و افزايش ميزان فشار نيز به آرامي و با ملايمت صورت گيرد. علاوه‌بر‌اين، بايد مراقب بود كه حين ماساژ فشاري به چشم‌ها وارد نشود.
مرحله سوم
در اين مرحله بايد سرانگشتان خود را به‌صورت افقي مطابق شكل در وسط پيشاني دريافت‌كننده ماساژ قرار دهيد. اگر احساس مي‌كنيد در اين حالت احتياج به روغن بيشتري داريد مي‌توانيد سرانگشتان خود را اندكي به روغن بادام شيرين آغشته كنيد.  سپس سرانگشتان خود را از وسط پيشاني به سمت طرفين پيشاني حركت دهيد.

در اين حالت فشار سرانگشتان به پيشاني بايد به‌گونه‌اي باشد كه شما بتوانيد استخوان سر را با انگشتان خود احساس كنيد.  اين كار را چند‌بار تكرار كرده و سعي كنيد به اين ترتيب عضلات پيشاني را به‌خوبي ماساژ دهيد.
مرحله چهارم
در اين مرحله دو انگشت اشاره خود را مطابق شكل، در طرفين بيني قرار دهيد و با حركت‌هاي نرم انگشت‌ها را از نقطه مورد نظر به سمت پيشاني هدايت كنيد. در اين حالت بهتر است ميزان فشار سرانگشتان دست در موضع پيشاني نسبت به زماني كه سرانگشتان از روي بيني عبور مي‌كنند بيشتر باشد.  اين حركت را چند‌بار تكرار كنيد به اين ترتيب، عضلات بيني و پيشاني را ماساژ داده و انرژي آن را تنظيم مي‌كنيد.

در اين مرحله علاوه بر اين مي‌توانيد با قرار دادن انگشتان در موضع معين شده با حركت‌هاي دوراني روي عضلات بيني نيز كار كنيد.  در اين حالت بايد دقت كنيد كه كانال‌هاي ورودي هوا به بيني را به‌طور كامل نبنديد تا امكان تنفس براي فرد وجود داشته باشد. پس از اين مرحله حركت‌هاي دوراني سرانگشتان دست را در موضع گونه‌ها و اطراف دهان نيز تكرار كنيد. اين حركت‌هاي دوراني به تخليه انرژي، ريلكس شدن ماهيچه‌ها و سموم موجود در بافت‌هاي صورت كمك مي‌كند.
 مرحله پنجم
در اين حالت از دو انگشت سبابه و شست هر دو دست بايد استفاده كنيم.  اين دو انگشت را با مقدار بسيار اندكي از روغن بادام شيرين آغشته كرده و دوسوي ابروها را در محل استخواني بالاي پلك با فشارهاي ملايم و آرام ماساژ دهيد.  در اين حالت هر بار كه قسمت ابرو و ماهيچه آن، ميان دو انگشت قرار مي‌گيرند آن را به‌مدت 2 ثانيه نگاه داشته و بعد آن را رها كنيد.

اين فشار بايد ملايم و در حدي باشد كه دريافت‌كننده ماساژ احساس بدي نداشته باشد. اين حركت را مي‌توانيد براي ماهيچه‌هاي داخل حلقه چشم كه زير ابرو نيز قرار دارند، تكرار كنيد.  بايد دقت كنيد كه اين ماساژها به آرامي و با ملايمت انجام شود.
مرحله ششم
در آخرين مرحله از ماساژ صورت لازم است با هر دو انگشت سبابه پلك‌ها را به آرامي و ملايمت ماساژ دهيم. در اين حالت انگشت سبابه را روي پلك گذاشته و به آرامي و به‌صورت دايره‌وار پلك را ماساژ دهيد. در مرحله بعدي با كمك انگشتان سبابه حلقه‌اي به دور چشم بكشيد و با حركت‌هاي آرام و نرم ماهيچه‌هاي حلقوي اطراف چشم را ماساژ دهيد.

در اين حالت انگشت‌ها را مطابق شكل در زاويه بيروني چشم‌ها قرار داده و با حركت دايره‌وار به سمت ماهيچه‌هاي پاييني و بعد ماهيچه‌هاي بالايي چشم حركت كنيد.  اين ماساژ دايره‌وار را چند‌بار تكرار كنيد تا ماهيچه‌هاي اين ناحيه به‌خوبي ريلكس شوند.
مرحله هفتم
در اين مرحله ماساژ صورت به پايان رسيده است.  در اين حالت همانند لحظه نخست(مرحله اول) بهتر است با حركت‌هاي آرام سرانگشتان خود را از عضلات پاييني صورت به سمت عضلات بالايي صورت حركت دهيد. به اين ترتيب اجازه دهيد دريافت‌كننده ماساژ ريلكس و آرام شده و براي دقايقي در آرامش و سكوت به استراحت بپردازد يا بخوابد.

منبع : مجله سیب سبز
483
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید