خواص درمانی کوهوش سیاه

اولین بار سرخپوستان آمریکای شمالی از این گیاهی برای درمان بیماریها بهره جستند و سپس آن را به استعمارگران اروپایی معرفی کردند. در اواسط دهه 0591 استفاده از توتمار در درمان بیماریهای زنانه بسیار رایج بود.
از همان زمان تا کنون از این گیاه برای برطرف کردن مسائل مربوط به قاعدگی، سندرم پیش قاعدگی (PMS)، دردهای قاعدگی، ضعف استخوانی (کاهش تراکم استخوان osteoporosis) و در زایمان زنان باردار استفاده شده است. کوهوش سیاه را در موارد دیگری مانند اضطراب، روماتیسم، تب، گلو درد و سرفه هم بهکار برده‌اند، اما امروزه دیگر در این موارد بهکار برده نمیشود.
برخی افراد کوهوش سیاه را مستقیما روی پوست میمالند زیرا باور دارند استفاده از آن باعث بهبود و تقویت پوست میشود. بههمین منوال برخی دیگر از آن برای دیگر مشکلات پوستی مانند آکنه، برداشتن زگیل یا حتی برداشتن خال استفاده کردهاند ولی اینکاربردها دیگر رواج ندارند.
کوهوش سیاه را نباید با کوهوش آبی و سفید اشتباه گرفت؛ چرا که این گیاهان هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. نوع آبی و سفید آن این خواص را ندارند و حتی ممکن است مضر باشند.

روش استفاده از این گیاه

از ریشه این گیاه برای کاربردهای پزشکی و دارویی استفاده میشود. ریشه کوهوش سیاه حاوی موادی شیمیایی است که میتواند تاثیرات گوناگونی بر بدن داشته باشد. برخی از این مواد شیمیایی بر سیستم دفاعی بدن تاثیر میگذارند و آن را در برابر بیماریها تقویت میکنند. برخی دیگر در کاهش التهاب بدن موثر هستند. بعضی از مواد شیمیایی موجود در ریشه این گیاه هم روی اعصاب بدن و مغز تاثیر میگذارند. این مواد همانند سروتین موجود در مغز عمل میکند. دانشمندان این مواد شیمیایی را همانند انتقال دهندههای عصبی در نظر میگیرند زیرا به مغز در فرستادن پیام به دیگر اعضای بدن کمک میکنند.
بهنظر میرسد که ریشه کوهوش سیاه تاثیراتی همانند هورمون زنانه، استروژن داشته باشد. در برخی قسمتهای بدن این گیاه میتواند تاثیرات استروژن را افزایش و در بخشهای دیگری از بدن تاثیرات استروژن را کاهش بدهد. استروژن به نوبه خود تاثیرات گوناگونی بر بخشهای مختلف بدن دارد. این هورمون همچنین اثرات متفاوتی بر افراد مختلف در برهههای مختلف زندگیشان دارد. البته باید بهخاطر نداشت که این گیاه بهعنوان «استروژن گیاهی» و یا جایگزینی برای استروژن مورد نیاز بدن در نظر گرفته نشود.

 

کوهوش سیاه در صورتی که به صورت دهانی توسط بزرگسالان تا مدت یک سال مصرف شود تا حد زیادی بیخطر است. این گیاه ممکن است اثرات جانبی خفیفی مانند دلدرد، انقباض ماهیچهها، سر درد، جوش، احساس سنگینی، خونریزی واژنی و افزایش وزن بهدنبال داشته باشد.

هشدارها و احتیاطات ویژه:

  • بارداری و شیردهی: احتمال میرود که مصرف کوهوش سیاه در دوران بارداری یا شیردهی مضر باشد. از آنجایی که این گیاه تاثیراتی مشابه هورمون زنانه دارد، میتواند منجر به افزایش خطر سقط جنین شود.
  • سرطان سینه: این احتمال وجود دارد که مصرف کوهوش سیاه وضعیت مبتلایان به سرطان سینه را وخیمتر سازد. زنانی که مبتلا به سرطان سینه هستند یا بودهاند یا احتمال ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.
  • اختلالات و مشکلات هورمونی مانند آندومتریوز (رشد تودههای برون رحمی)، فیبروئید (تودههای لنفی)، سرطان تخمدان، سرطان رحم و غیره: این گیاه در بدن همانند هورمون زنانه، استروژن عمل میکند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که مصرف این گیاه ناراحتیهای هورمونی زنان را افزایش دهد. اگر مبتلا به بیماری های خاص گفته شده هستید که هورمون زنانه بر آن اثر دارد از مصرف این گیاه اجتناب کنید.
  • ناراحتیهای کبدی: برخی گزارشها بیانگر آن هستند که مصرف کوهوش سیاه تاثیر منفی بر کبد دارد. نقش این گیاه در بیماریهای کبد هنوز با قطعیت به اثبات نرسیده است. تا دستیابی به نتایج قطعی، افرادی که به بیماریهای کبدی دچار هستند باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.
  • پیوند کلیه: بر مبنای گزارشهای موجود، مصرف کوهوش سیاه بههمراه آلفا آلفا باعث میشود که بدن کلیه پیوند شده را پس بزند. تا زمان دستیابی به نتایج قطعی افرادی که عمل پیوند کلیه داشتهاند باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند.
  • کمبود پروتئین S: افرادی که به ضایعه کمبود پروتئین S مبتلا هستند در معرض خطرلختگی خون قرار دارند. کوهوش سیاه به سبب دارا بودن تاثیرات هورمون مانند، انتظار میرود که خطر لختگی خون را هم افزایش بدهد. گزارشی موجود است مبنی بر اینکه شخصی با کمبود پروتئین S به دلیل استفاده از کوهوش سیاه بههمراه برخی دیگر از محصولات گیاهی دچار لختگی خون شده است. تا زمانی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کنیم، افرادی که به چنین مشکلی دچار هستند باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

 

منبع : parsegard.com
1085
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید