آشنایی با فواید میوه زمستانی – “نارنگی”

این میوه نارنجی زیبا منبعی خوب برای ویتامین C است علاوه بر طعم خوشایند ، دارای اثرات درمانی نیز هست. نام لاتین آن Citrus reticulate است و در طب چین آن را chen pi می نامند. پوست آن عطر تند و تیزی دارد. حاوی آنتی اکسیدان و فلاوونوئید بسیار زیادی است که از بروز سرطان پیشگیری می کند و تاثیر ویتامین C را در بدن تقویت می کند.

از فواید درمانی این میوه خوشرنگ می توان به تاثیر آن در درمان زخم معده ناشی از باکتری Helicobacter pylori   اشاره کرد که مانع رشد تعداد این باکتری و تشدید زخم می شود. مطالعات نشان داده است که قسمت سفید پوست این میوه برای درمان چاقی و آترواسکلروزیس بسیار مفید است.

مطالعات بالینی بر روی موش نشان داده است که این میوه در تنظیم قند خون نیز نقش مهمی را بازی می کند.

مطالعات سال 2004 نشان داد که ترکیب polymethoxylated flavones موجود در این میوه سبب کاهش کلسترول به میزان 32 تا 40 % می گردد. مطالعات محققان بریتانیایی در سال 2007 تایید می کند که ترکیب موجود در پوست این میوه به نام salvestrols ، اثر ضد سرطانی دارد.

روغن استخراجی از این میوه حاوی ترکیبات ضد قارچ و ضدعفونی کننده است که می تواند برای درمان آکنه و عفونت های پوستی و زخم ها استفاده شود. این روغن از رشد باکتری ها ی نامطلوب در معده ممانعت می کند . بسیاری از محققان می گویند حتی استنشاق عطر این روغن مسبب آرامش در افراد است و کاهش استرس را به دنبال دارد . استفاده از این روغن به عنوان مسکن نیز مرسوم است.

منبع : سلامت دیجیتال
803
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید