آشنایی با گیاه درمانی:

گیاه درمانی  با نام های botanical medicine, medical herbalism, herbal medicine, herbology, herblore و phytotherapy شناخته می شود. در این روش درمان از قسمت های مختلف گیاه مثل بذر، ریشه، ساقه، برگ و گل  به منظور درمان استفاده می شود. با توجه به پیشرفت علوم این روش درمان طبیعی در دنیا طرفداران خاص خود را یافته است و هر روزه نیز روبه افزایش است. اثرات گیاهان دارویی بر روی بسیاری بیماری های خاص  به صورت آزمایشات بالینی به اثبات رسیده است. امروزه گیاه درمانی به عنوان یک روش درمان اختصاصی و یا درمان مکمل توسط پزشکان و درمانگران  برای پیشگیری، بهبود و سلامت افراد جامعه بکار گرفته می شود.

فواید:

  • در بسیاری موارد هزینه درمان های گیاهی بسیار کمتر از درمان با داروهای شیمیایی است.
  • اگر درست و با تشخیص متخصص گیاه درمانی مصرف شود عوارض جانبی بسیار اندکی دارد.
  • اغلب آنها دارای اثرات درمانی چندگانه هستند و گاه فرد را از مصرف همزمان چند دارو نجات می دهد.
  • از اشکال مختلف دارویی آنها می توان استفاده کرد.

اثرات درمانی:

  • بیماری های قلبی –عروقی: گیاهان مورد استفاده در این بیماری ها سبب کاهش فشار خون و چربی خون شده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند. گیاه درمانی آشنا برای همه در این خصوص ،سیر است.
  • مشکلات گوارشی: هستند گیاهانی که مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، زخم های گوارشی و عفونت های گوارشی و… را درمان و یا از ابتلا به آنها پیشگیری می کنند. کاسنی، گل میخک، زنجبیل، فلفل قرمز، رزماری از گیاهان آشنا در این زمینه اند.
  • مشکلات تنفسی: عفونت های دستگاه تنفسی ، برونشیت ، خس خس سینه، سینوزیت و… را می توان با گیاهان دارویی چون اوکالیپتوس، گل قاصدک و آویشن بهبود بخشید ، از شدت آنها کاست و یا پیشگیری کرد.
  • مشکلات پوستی: کرم ها ، ژل ها، پمادها و سایر اشکال دارویی گیاهان دارویی مخصوص بیماری های پوستی برای انواع بیماری های پوستی در دنیا شناخته شده  و موجود است که از جمله انها می توان به آلوئه ورا ، ریحان، نعناع، و زردچوبه اشاره کرد.
  • سرطان: آزمایشات بالینی مختلف اثرات درمانی گیاهان دارویی چون رازیانه، بادیان رومی، جینسینگ و سیر را بر روی برخی سرطان ها تایید کرده اند.

عوارض جانبی:

گیاهان دارویی این ویژگی منحصر به فرد را دارند که اگر تحت نظر و با تجویز یک متخصص گیاه درمانی استفاده شوند عوارض جانبی قابل توجهی را از خود بروز نمی دهند. مواردی که می توان به عنوان احتیاط در نظر گرفت، شامل: آلرژی، تهوع و تداخلات  دارویی است. پس چنانچه داروی خاصی را برای بیماری خاصی مصرف می کنید حتما به متخصص گیاه درمانی خود اطلاع دهید و همواره توجه داشته باشید که طبق  دستور و میزان دوز تجویز شده ، استفاده کنید .

جدا از خود درمانی بپرهیزید. چون معیارهای انتخاب نوع گیاه و شکل دارویی و میزان مصرف آن را تنها یک متخصص این روش درمان، می داند.

منبع : سلامت دیجیتال
408
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید