آفریقا و الگوی غذای سالم

تحقیقات بعمل آمده توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان می دهد که کشورهای غرب آفریقا یکی از سالم ترین رژیم های غذایی را نسبت به دیگر کشورهای جهان دارند.

نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکاه کمبریج که از سوی نشریه علمی ‘لانست’ منتشر شده بیانگر آن است که مردم سنگال، چاد، سیرالئون و مالی نسبت به دیگر کشورهای جهان از رژیم غذایی سالمی برخوردارند.
این تحقیقات در میان ساکنان 187 کشور جهان و در دوره زمانی 20 سال از سال 1990 تا 2010 میلادی بعمل آمده است.
پژوهشگران در این تحقیقات طولانی مدت، رژیم غذایی ساکنان 187 کشور جهان را به لحاظ میزان مصرف مواد سالم نظیر میوه ، سبزیجات و ماهی مورد بررسی و دقت نظر قرار داده اند.

این سه نوع ماده غذایی به لحاظ داشتن میزان بالایی از ‘فیبر’ و ‘امگا 3’ مورد توجه پژوهشگران بوده است.
در این تحقیقات همچنین میزان مصرف غذاهای مضر در این جوامع نظیر مصرف انواع نوشیدنی های گازدار، روغن های اشباع و گوشت های فراوری شده نظیر سوسیس و کالباس مورد توجه بوده است.

پژوهشگران با توجه به نتایج این تحقیقات تصریح دارند که ساکنان غرب آفریقا نسبت به مردم اروپا و آمریکا به مراتب از رژیم غذایی سالمتری برخوردارند ، زیرا در رژیم غذایی این بخش از مردم آفریقا مصرف سبزیجات تازه و گوشتهای غیرفراوردی شده بسیار بیشتر است و در رژیم غذایی مردم اروپا و آمریکا غذاهای فرآوری شده و صنعتی بیشتر به چشم می خورد.
این محققین همچنین تاکید دارند که در این پژوهش صرفا بر روی کیفیت مواد غذایی تاکید و توجه شده و کمیت و میزان حجمی غذا مورد نظر نبوده است.
به عبارت دیگر ممکن است ساکنان منطقه ای از رژیم غذایی سالمی برخوردار باشند ولی غذا به اندازه کافی و مورد نیاز در اختیار نداشته باشند.

 

 

منبع : danakhabar.com
577
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید