اختراع باورنکردنی ؛ بازوی مصنوعی هوشمند

بازیابی حس لامسه مرد معلول به کمک بازوی مصنوعی هوشمند

محققان دارپا (آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی) توانستند با اسفاده از دست مصنوعی که مسقیم به مغز یک فرد معلول متصل می شود حس لامسه او را احیا کنند.

این مرد ۲۸ ساله با آسیب نخاعی و بیش از یک دهه معلولیت توانست یک دست رباتیک را با مغز خود هدایت کند، او همچین قادر بود حواس فیزیکی را از این طریق تجربه کند.

محققان الکترودها را به کورتکس حسی این مرد متصل کردند، بخشی از مغز که مسئول تشخیص حواس لامسه مانند فشار است. الکترودها به کورتکس حرکتی جائیکه حرکات بدن را کنترل می کند نیز متصل شدند.

این الکترودها مستقیما به بازوی مکانیکی که توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز مریلند تولید شده متصل گردیدند. به کمک این ارتباط بیمار قادر بود با استفاده از الگوهای فکری مغز که بطور طبیعی برای حرکت دادن اندام به کار می روند بازوی مصنوعی را هدایت کند. همچنین به دلیل اتصال بازوی مصنوعی به بخش حسی مغز، فرد حتی با چشمان بسته میتوانست حس لامسه را درک کند.

مقامات دارپا این موفقیت را هفته پیش طی همایش علمی سه روزه خود در سنت لوئیز اعلام کردند.

هدف این تحقیق که بخشی از پروژه بزرگ شرکت دارپاست، توسعه اندام های مصنوعی است که علاوه بر فرمانپذیری از طریق مغز قادر به انتقال دقیق حواس بساوایی از محیط پیرامون هستند.

جاستین سانچز مدیر برنامه دارپا معتقد است «پروژه اندام مصنوعی با قابلیت هدایت از طریق ذهن بسیار نوید بخش است، اما بدون وجود سیگنال بازخوردی نمی توان کنترل لازم جهت اجرای حرکات ظریف و دقیق را داشت، با انتقال مستقیم حس لامسه از یک بازوی مکانیکی به مغز، می توانیم بیش از پیش به بازسازی بیوتکنولوژیک عملکردهای طبیعی بدن نزدیک شویم.»

علاوه بر این، دارپا از یافته های اولیه خود در زمینه ترمیم و بازیابی حافظه در افراد دارای فراموشی خبر می دهد.

مقامات اعلام کردند این سازمان اولین نمونه از داوطلبان را که دارای مشکلات نورولوژیکی مرتبط با فراموشی حافظه هستند آزمایش کرده. مجموعه ای از الکترودهای کوچک داخل بخشی از مغز آنها قرار گرفته که در تشکیل حافظه اظهاری، یا حافظه یادآوری دخیل است. این الکترود های همچنین در بخشهای مرتبط با حافظه مکانی و راهبری قرار گرفته اند. دانشمندان با کمک این الکترودها می توانند روند تشکیل و بازخوانی حافظه را درک و بررسی کنند، به کمک این الکترود ها همچنین می توان علت ناتوانی داوطلبان در یادآوری افکار را مشخص کرد.

مسئولین دارپا معتقد هستند طبق نتایج اولیه، امکان درک و مطالعه این سیگنال های کلیدی در پردازش حافظه و حتی بهبود حافظه با تحریک الکتریکی مغز ممکن است.

سانچز می گوید «ما برای درک نحوه کد گذاری حافظه توسط مغز به زمان بیشتری نیاز داریم، اما همین آزمایش های اولیه به ما نشان داده اند که می توان به افرادی که از مشکلات حافظه رنج می برند کمک کرد.»

سازمان دارپا معتقد است فناوری هایی که در پروژه های تحقیقاتی این مرکز در رابطه با اندام مصنوعی و بازسازی حافظه صورت می پذیرند توانایی بالایی برای بهبود و توسعه عملکرد مغز دارند.

سانچز بیان کرد «با توسعه فناوری این ابزارها، و با افزایش دانش ما در مورد تحریک هرچه دقیق تر مغز برای حصول اثرات درمانی، معتقدم توانایی آن را خواهیم داشت به معلولین و افرادی که از مشکلات حاد نورولوژیکی رنج می برند کمک کنیم.»

 

منبع : ویرلن
531
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید