اطلاعات در مورد فرزند خواندگی

فرزند خواندگی

والدینی که بچه ای را به فرزند خواندگی می گیرند، نگران این مسئله هستند که چه موقع و چگونه به بچه هایشان بگویند که آنها فرزندان اصلی ایشان نیستند،بلکه آنها فرزند خوانده هستند. در اغلب موارد والدین می خواهند بدانند که آیا اگر بچه ای را به فرزند خواندگی قبول کردند،دچار مشکلات خاصی با آنها خواهند شد یا خیر؟

چه زمانی از فرزند خواندگی  به بچه بگوییم ؟

روان پزشکان و روان شناسان کودک توصیه می کنند والدین به بچه هایی که فرزند خوانده هستند ، در مورد فرزند خواندگی توضیح دهند. واقعیت ها را مطابق سن و فهم کودک باید گفت، اما در خصوص اینکه چه باید به بچه ها در مورد فرزند خواندگیشان توضیح داده شود، نظرات متفاوتی وجود دارد.

تعدادی از متخصصان معتقدند که باید در اوایل گرفتن بچه ها به فرزند خواندگی که معمولا سن آنها هم کم است، واقعیت ها را گفت تا آنها خود را با مفهوم فرزند خواندگی انطباق دهند.

بعضی دیگر از متخصصان اعتقاد دارند که اگر خیلی زود در مورد فرزند خواندگی به بچه ها اطلاعاتی داده شود، در واقع آنها را گیج کرده ایم، زیرا فهم و شناخت بچه ها به آن حدی نرسیده است که بتوانند این موضوع را درک کنند. این متخصصان توصیه میکنند که باید صبرکرد تا بچه ها بزرگتر شوند و آنگاه واقعیت ها را به آنها در میا گذاشت.

به هر حال، بچه ها باید در مورد فرزند خواندگی شان، از والدینی که آنها کمک میکند که احساس کنند فرزند خوانده بودن اشکالی ندارد و می توانند به والدینشان اعتماد نمایند.چنانچه این بچه ها فرزند خوانده بودن خود را چه سهوا و چه عملا از شخصی به غیر از والدینشان بفهمند،در آن صورت ممکن است از دست والدین خود عصبانی شوند و نسبت به آنها بی اعتماد گردند. در این صورت،این امکان وجود دارد که فرزند خوانده بودن را بد تصور کرده و از آن شرمنده شوند. زیرا استدلال آنها این خواهد بود که اگر فرزند خوانده بودن چیز خوبی است، پس چرا این مسئله را از او مخفی کرده اند.

این بچه ها باید در مورد فرزند خواندگی خود اطلاعات به دست آورده و در مورد آن صحبت کنند. والدین نیز باید آنها را برای این کار تشویق نمایند. بچه ها معمولا عکس العمل های مختلفی در برابر آگاه شدن خود از فرزند خواندگی نشان می دهند. احساسات و عکس العمل های این کودکان بستگی به سن و سطح پختگی و رسش آنها دارد .

بچه ها ممکن است فرزند خواندگی خود را منکر شده و یا آن را نوعی شوخی تصور کنند . غالبا بچه ها فرزند خوانده دچار این خطای فکر می شوند که به خاطر اینکه بد بوده اند این طور شده اند و یا حتی ممکن است فکر کنند که از والدین اصلی خود ربوده شده اند و این باعث اضطراب و افسردگی آنان می شود . اگر والدین به طور شفاف و باز در مورد فرزند خواندگی صحبت نموده و آن را چیز مثبتی نشان دهند ، در آن صورت از میزان نگرانی بچه ها کاسته خواهد شد .

هنگامی که نوجوانان فرزند خوانده به مرحله هویت یابی می رسند ، دچار چالش های متعددی گردیده و نگران می شوند که آیا آنها برای خانواده ، دوستان و جامعه افراد مناسبی هستند یا خیر . نوجوانان فرزند خوانده ، اغلب در این مرحله اعتمادشان نسبت به والدینشان کاهش می یابد .

بعضی از نوجوانان مایلند که در مورد هویت خود و والدین اصلی شان آگاهی بیشتری به دست آورند . والدینی که فرزند خوانده نوجوان دارند ، باید برای آنها توضیح دهند که هیچ اشکالی ندارد که چنین خواسته ای دارند .

نوجوانانی که در این مورد سوال می کنند باید به صورت کاملا سنجیده مورد حمایت قرار گرفته و اطلاعات کافی در مورد والدین اصلی خود به دست آورند.این بچه ها ممکن است دچار مشکلات رفتاری و هیجانی شوند .

احتمالا این مشکلات ناشی از عدم امنیت است . عدم امنیتی که می تواند با فرزند خواندگی مرتبط باشد یا نباشد . اگر والدین در مورد بچه هایشان نگرانند باید به مراکز مشاوره مراجعه نموده و از مشاوران و روان شناسان کودک طلب کمک های حرفه ای نمایند .

این متخصصان می توانند به والدین بفهمانند که آیا بچه هایشان محتاج کمک هستند یا خیر .

منبع : asanteb.com
318
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید