سری به جاذبه های گردشگری پاناما

پاناما کشوری است در آمریکای مرکزی. پایتخت آن پاناماسیتی است. جمعیت این کشور سه میلیون و چهارصد هزار نفر، زبان رسمی آن اسپانیایی و واحد پول آن بالبوآ و دلار آمریکا است. پاناما در سال ۱۸۲۱ از اسپانیا و سپس در سال ۱۹۰۳ از کلمبیا مستقل شد. جمهوری پاناما کم جمعیت ترین کشور اسپانیایی زبان در آمریکای لاتین است.

جغرافیا

پاناما برزخی است کوهستانی با جنگلهای انبوه که امریکای مرکزی را به امریکای جنوبی پیوند می دهد. یکی از آخرین تحولات بزرگ کره زمین، سه میلیون و چهارصد هزار سال پیش رخ داد. این تحول پیدایش خشکی باریکی بود که سرزمین پاناما نام گرفت. پیدایش پاناما، پل ارتباطی آمریکایی شمالی و جنوبی، امکان مهاجرت گونه های مختلف جانوری را فراهم کرد. این سرزمین خود اکنون غنی از گونه های کمیاب جانوری است. پاناما با تغییر دمای کم فصلی آب و هوایی استوایی دارد.

 

تاریخ

پاناما بخشی از گرانادای جدید اسپانیا (کلمبیا) بود. پاناما بخشی از گرانادای جدید اسپانیا ( کلمبیا) بود. در دهه 1880 کوشش فرانسویان در احداث کانالی در پاناما که اقیانوس اطلس را به آرام وصل کند نا موفق بود. پس از رد پیشنهاد های آمریکا از سوی کلمبیا مبنی بر تکمیل کانال پاناما با حمایت آمریکا مستقل گشت. این کانال سر انجام در 1914 گشوده شد. زمینی با عرض 8 کیلمتر در عرض کانال – منطقه کانال – به آمریکا داده شد که کنترل کامل در سال 2000 به پاناما مسترد می شود. از 1983 تا 1989 قدرت عملا در دست ژنرال مانوئل آنتونیو نوریه گا بود. وی طی تهاجم آمریکا به این کشور سرنگون و به اتهام اعمال جنایی برای محاکمه به آمریکا برده و گناهکار شناخته شد.

 

منبع : akairan.com
888
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

اهرام در سودان