بهداشت موادغذایی و محیط آشپزخانه

غذا، یکی از عوامل اصلی حیات محسوب شده و بدون آن ادامه زندگی بیش از چند روز مقدور نیست. غذا موقعی می تواند دارای اثرات مفید برای بدن باشد که به صورت یک غذای کامل و سالم و عاری از آلودگی مصرف شود، در غیر این صورت نه تنها سبب ترمیم بدن نشده و انرژی تولید نمی کند، بلکه برعکس باعث تحلیل قوای جسمانی شده و سرچشمه ایجاد بیماری های گوناگونی در انسان می شود.

 

مسمومیت های غذایی ناشی از مصرف موادغذایی آلوده به دلیل عدم رعایت اصول بهداشت در تولید، تهیه، توزیع و نگهداری موادغذایی، اهمیت بسیار دارد و یکی از مهم ترین اصول بهداشت موادغذایی روش نگهداری آن است. مهم ترین نکته برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی آن است که قبل از تماس با غذا دست ها را با آب گرم و صابون بشویید. بعد از خروج از توالت، تماس با سطل زباله و یا حیوانات خانگی دست ها را کاملاً بشویید.

زخم ها و بریدگی ها را بپوشانید. دست ها را با حوله جداگانه ای خشک کنید و از دستمال آشپزخانه برای این کار استفاده نکنید.

هر چند وقت یک بار، دستمال ها، پارچه های آشپزخانه را ضدعفونی و یا تعویض کنید. سطوح کار (روی میز، تخته آشپزخانه و سایر سطوح تماس با موادغذایی) را در آشپزخانه به طور مرتب ضدعفونی کنید؛ به ویژه پس از آماده سازی مرغ و گوشت خام.

قبل از بازکردن قوطی کنسرو، آن را بشویید، ظروف، سطوح کار، قاشق، کارد و چنگال را با آب داغ و مواد پاک کننده بشویید. آبکشی کنید و در صورت امکان بگذارید تا کاملاً خشک شوند.

متخصصان تغذیه بهترین ظروف بسته بندی را ظروف شیشه ای می دانند، چرا که این ظروف ترکیبات شیمیایی ندارند که با موادغذایی داخل ظرف واکنش نشان بدهند. بسته بندی مواد غذایی با کیسه های نایلونی از متداول ترین شیوه های بسته بندی موادغذایی به ویژه در منازل است و پس از آن استفاده از کیسه های پلاستیکی زیپ دار رایج است. استفاده از کیسه نایلون به جهت قیمت پایین و عدم نیاز به شست و شوی مجدد چون ظروف شیشه ای یا پلاستیکی برای استفاده مجدد باید شسته شوند و امکان استفاده از فضای بیشتر به جهت امکان چیدن کیسه های روی هم بسیار رایج است.

 

اما آنچه در این نوع بسته بندی بسیار مهم است توجه به مقاومت کیسه ها در مقابل نشتی، سرما، پاره شدن یا باز شدن درز کیسه ها در اثر سرمای فریزر و مقاومت به نفوذ یا خروج عطر و طعم، بو و رطوبت طبیعی موادغذایی است که بی شک با انتخاب کیسه نایلون مناسب می توان به خوبی از ماده غذای بسته بندی شده محافظت کرد.

 

 

منبع : hawzah.net
537
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید