تونیک تلخ یا نوشیدنی تقویتی تلخ

در طب سنتی چینی و اروپایی ، گیاهان تلخ به عنوان نیروبخش و تقویت کننده جهاز هاضمه و سیستم ایمنی و عصبی محسوب می شوند.

فرمول تونیک های تلخ معمولا شامل گیاهان تلخ مزه مانند جنیتانا، کنگرفرنگی، سنبل خطایی چینی ، خارمقدس وهیدراستیس می باشند. بعلاوه برخی ادویه ها ی معطر مانند زنجبیل ، رازیانه و هل جهت کمک به تاثیرگذاری فرمول های تلخ برای دستگاه گوارش به ترکیب دارویی اضافه می شود.

در کشورهای غربی فرمول های تلخ معدودی در فروشگاههای مواد غذایی و طبیعی و برخی سوپر مارکت ها قابل تهیه می باشد.

تونیک های تلخ هنوز در بسیاری از کشورها، جهت تقویت دستگاه گوارش کاربرد فراوان دارد. به عنوان مثال در اروپا “قهوه تلخ” یک نوشیدنی محبوب و مردمی است .

ناتروپت های غربی دائما سبزی های وحشی تلخ و یا مقدار کمی از میوه های نارس( سیب سبز) را جهت تقویت قوای گوارش به بیماران توصیه می کنند.

در یونان بر حسب عادت ، قبل از غذا آلوی کوچک نرسیده ترش، تلخ مزه و یا گس می خورند. همچنین قبل از خوردن یک غذای مفصل معمولا ، سالاد کاسنی وحشی را میل می کنندکه همان کار تونیک های تلخ را انجام می دهد.

استفاده از نوشیدنی های تلخ از لحاظ علمی نیز قابل درک است. تونیک تلخ باعث تحریک سیستم عصبی انعکاسی شده و مزه تلخ باعث فوران ترشح شیره گوارشی می گردد که این کار به ماهیچه های جهاز هاضمه نیرو می بخشد.

تحقیقات نشان داده است که نوشابه های تلخ همچنین باعث فعال شدن سیستم اعصاب پاراسمپاتیک (کنترل کننده دستگاه گوارش) شده و تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به دنبال دارد.

درواقع برخی ترکیبات گیاهان تلخ مانند آماروجنتین در گیاه جنتیانا ،آنقدر ماده موثر و تلخ قوی است که می تواند در محلول بسیار رقیق شده با نسبت 1 به 500000 نیز تاثر خود را داشته باشد.

منبع : سلامت دیجیتال
886
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

کبد از نگاه طب سنتی چین