خوراكي‌هاي مفيد براي سلامت دهان و دندان

مسواك زدن مرتب دندان‌ها و استفاده از نخ دندان براي تميز كردن لثه و دندان از باقي‌مانده مواد غذايي و قند موجود در خوراكي‌ها به حفظ سلامت دندان‌ها كمك مي‌كند. اما علاوه بر رعايت اين نكات بهداشتي مهم دندانپزشكان تاكيد دارند كه مصرف برخي از خوراكي‌ها خاص نيز براي سلامت دهان و دندان‌ها مفيد هستند. همانطوركه مصرف برخي از موادغذايي براي حفظ سلامت قلب و عروق مفيد است بعضي از خوردني‌ها نيز در بهبود سلامت دهان و دندان و لثه‌ها تاثير مفيد دارند. لايوساينس در گزارش جديد خود فهرستي از مواد خوراكي مفيد براي سلامت دهان و دندان‌ها را ارائه كرده كه به شرح زير است:
چاي
يكي از خوراكي‌هاي مفيد براي سلامت دهان و دندان چاي است. تركيبات پلي‌فنول‌هاي موجود در چاي سبز و سياه از رشد باكتري‌هاي عامل پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي لثه جلوگيري مي‌كنند. متخصصان دانشگاه ايلي‌نوي در آمريكا دريافتند افرادي كه 10 بار در روز و هر بار يك دقيقه دهانشان را با چاي سياه شست و شو مي‌دهند نسبت به افرادي كه دهانشان را با آب شست و شو مي‌دهند پلاك‌هاي كمتري روي دندان‌هايشان تشكيل مي‌شود.
پنير
آزمايش‌ها تاييد مي‌كند كه مصرف پنير «چِدار» نسبت به مصرف ماست بدون قند يا نوشيدن يك ليوان شير سطح پايين‌تري اسيد در دهان توليد مي‌كند. دندانپزشكان در مطالعات خود دريافتند هرچند خوردن شير و ماست تاثيري در كاهش سطح اسيد در دهان ندارد اما پنير مي‌تواند اسيد موجود در پلاك‌هاي روي دندان‌ها را خنثي كرده و در نتيجه احتمال پوسيدگي دندان‌ها را
كاهش دهد.
كشمش
كشمش هرچند شيرين است اما قند آن مانند ساكاروز يا قند آشپزخانه نيست كه موجب تخريب دندان‌ها شود بلكه اين خوردني منبع غني از «فيتوكميكال‌»هايي‌ است كه باكتري‌هاي موثر در پوسيدگي‌ دندان‌ها را از بين مي‌برند. همچنين برخي تركيب‌هاي موجود در كشمش بر رشد باكتري‌هاي مرتبط با بيماري‌هاي لثه تاثيرگذارند و مانع از تكثير آنها مي‌شوند.
ميوه‌ها و سبزيجات تُرد
جويدن مواد خوراكي تُرد همچون هويج، ‌سيب و خيار مي‌تواند پلاك‌هاي دنداني را از بين ببرد و به عنوان راهكاري براي تميز كردن دندان‌ها به‌كار رود. املاح و ويتامين‌ها خوراكي‌هاي مفيد براي سلامت دهان و دندان
مواد خوراكي غني از املاح و ويتامين
دندانپزشكان انجمن دندان آمريكا معتقدند مواد خوراكي حاوي كلسيم و فسفر مي‌توانند به سلامت و استحكام ميناي دندان كمك كند. غذاهاي اسيدي و نوشيدني‌ها نيز برعكس موجب آسيب‌ديدگي و تخريب ميناي دندان مي‌شوند.
آدامس بدون قند
جويدن آدامس بدون قند ترشح بزاق را افزايش مي‌دهد كه به پاك شدن دندان‌ها از برخي باكتري‌ها كمك مي‌كند.
شير
پزشكان در بررسي‌هاي خود مشاهده كرده‌اند نوشيدن يك ليوان شير نسبت به نوشيدن آب يا آب سيب از قابليت بيشتري براي كاهش پلاك‌هاي اسيدي روي دندان‌ها برخوردار است.
ميوه قره‌قروت
ميوه قره‌قروت نيز حاوي پلي‌فنول‌هايي است كه مانع از باقي ماندن پلاك‌ها روي دندان‌ها شده و بنابراين خطر پوسيدگي دندان‌ها را كاهش مي‌دهند.

منبع : سلامت نیوز
253
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید