دست از سرزنش کردن بردارید

همه انسان ها اشتباه می کنند و این امری اجتناب ناپذیر و البته توقعی نابجا از دیگران و مخصوصا همسر است. اشتباه یکی از طرفین ممکن است سبب شود تا مشکلاتی در روابط طرفین ایجاد گردد که گاه کار را به جاهای باریک می کشاند و کنترل عصبانیت سخت می شود.

متاسفانه این کار منجر می شود تا طرفین یکدیگر را سرزنش کنند و مدام با دیگری مقایسه کنند. ممکن است طرف مقابل احساس کند شما بیش از حد حساس شده اید و شما مدام بر سر او فریاد می کنید.

بارها از کودکان می شنویم که مسئولیت اشتباه خود را قبول نمی کند و می گوید “تقصیر من نیست” ، علت مشخص است ، چون فرزند ما نمی خواهد تنبیه شود، دفاع آنها برای این است که می ترسند عشق والدین خود را از دست بدهند.

اما آنها باید بدانند که عشق والدین به فرزند بسیار بزرگتر و قوی تر از آن است که با این اشتباهات از بین برود ، ولی همچنین باید یاد بگیرند که پذیرش اشتباه خود سبب می شود تا حل مشکل آسانتر شود.

نکته اینجاست که اگر این واکنش های دفاعی کودک اصلاح نشود در ارتباطات مهم زندگی مخصوصا زندگی مشترک در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

عدم پذیرش مسئولیت خطا و اشتباه در افراد بزرگسال سبب می شود تا فاصله بین همسران زیاد شود و نه تنها مشکل حل نمی شود ، بلکه مشکل دیگری به آن اضافه می شود.

  • اگر شما اشتباهی مرتکب شده اید که به هردو نفر شما ربط پیدا می کند ، مسئولیت آن را بپذیرید و اگر تاکنون همسر شما از آن مطلع نشده در زمانی و به شیوه ای درست با او درمیان بگذارید.
  • به حرف های طرف مقابل خوب گوش دهید ، شاید علت را بهتر درک کردید و یا راه حل مناسبی به نظر شما رسید.
  • عواقب اشتباه خود را بپذیرید و به همسر خود اطمینان دهید که با او صادق هستید و تلاش خود را جهت رفع اشتباه انجام می دهید و از او بخواهید شما را راهنمایی کند.
  • در هر شرایطی به همسر خود این حس را منتقل کنید که قصد شما سرزنش و یا تحقیر کردن او نیست و فقط می خواهید کمکش کنید.
  • هنگام صحبت در باره یک اشتباه هرگز مسائل گذشته را مرور نکنید . اجازه دهید این مشکل به سادگی و در آرامش حل شود.
  • اگر همسر شما مدام دچار اشتباهاتی می شود که آسایش و آرامش را برای خانواده سخت و مشکل می کند حتما با یک روانشناس و یا مشاور صحبت کنید و از همسر خود بخواهید به جای عصبانیت و پرخاش منطقی با موضوع برخورد کند.
منبع : سلامت دیجیتال
528
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید