دیدنی های مغرب، جاذبه های گردشگری مراکش

شهر مراکش (مغرب) به عنوان شهر سرخ شناخته می شود و هر چیزی که انتظارش را داشته باشید دارد. این شهر واقع در آفریقای شمالی، منزلگاه جالب ترین و زیباترین مکان های دیدنی در دنیاست. اگر به دنبال آن هستید که جاذبه های گردشگری مراکش را کشف کنید و دنبال جاهایی برای عکاسی می گردید، آکاایران آن را تهیه کرده و این مقاله را تا انتها بخوانید.

دیدنی های مغرب,مراکش,کشور مغرب,جاذبه های مغرب,مراکز گردشگری مراکش,دیدنی های کشور مغرب,درباره کشور مغرب,جاذبه های گردشگری مراکش,اماکن دیدنی مغرب,مناطق دیدنی مراکش

مناطق گردشگری مغرب

بدلیل قرمز بودن تمامی ساختمانها و بناها در این شهر، شهر مراکش با نام شهر سرخ (حمرا) نیز شناخته می شود این شهر یکی از مهم ترین شهرهای گردشگری کشور مراکش است و میدان جامع فنای آن یا میدان معرکه گیری از جاذبه های فرهنگی و گردشی مراکش است. مرکز شهر با نام Medina of Marrakesh در سال ۱۹۸۵ جزو مناطق تحت حمایت یونسکو به ثبت رسیده است. در این شهر نیمی از موتورسواران زن هستند. اگر چه در سایر شهرهای مغرب نیز زنهای موتور سوار دیده می شوند ولی تعداد آنها در این شهر قابل توجه تر است.

کشور پادشاهی مراکش که در زبان عربی به آن «المملکه المغربیه» گفته می شود نخستین کشور شکل گرفته مغرب مسلمان است. این کشور در ایران به نام «مراکش» شناخته می شود. در سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد برحسب مورد زبانی، بنام Maroc یا Morocco است چرا که واژه مغرب، مفهوم گسترده «مغرب بزرگ» (شامل کشورهای الجزایر، تونس و مراکش) را افاده می کند. مراکش نزدیکترین کشور آفریقایی به اروپا است که به وسیله تنگه جبل الطارق از آن جدا می گردد. فاصله میان مراکش و اسپانیا حدود ۱۵ کیلومتر است.

با توجه به اینکه اروپا مهمترین بازار صادارتی مراکش است، رکود اقتصادی حاکم براین قاره باعث افت رشد اقتصادی مراکش شده است. با این وجود برداشت چشمگیر محصولات کشاورزی در سال جاری از اثرات مهلک رکود اقتصادی خواهد کاست. در این راستا دولت برنامه های سرمایه گذاری عمومی را در دستور کار خود قرار داده است.

کشور مغرب

تاریخ مراکش با بربرها آغاز میشود، بربرها سکنه اولیه و اولین قومی بودند که از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد در این منطقه ساکن شدند. در سال 146 قبل از میلاد، هنگامی که روم باستان در طی گسترش امپراطوری خود، کارتاژ را تسخیر کرد، بر این منطقه نیز مسلط شد و شواهد حضور رومیان در آنجا، همچنان در خرابه های ولوبیلیس (Volubilis) وجود دارد. سالهای ۱۹۱۲-۱۸۷۳ مصادف با حکومتهای حسن اول، عبدالعزیز و مولای حفیظ است. این دوران در پرتو رقابت قدرتهای بزرگ استعماری، مراکش استقلال خود را حفظ می کند. لیکن در سال ۱۹۱۲ پس از موافقتنامه های الجزیره (۱۹۰۶ م)، فرانسه بخش عظیمی از مراکش را اشغال می کند و از این سال به بعد مبارزه علنی مردم علیه سلطه فرانسه تحت رهبری عبدالکریم خطاب آغاز می گردد.

در سال ۱۹۲۷ میلادی، محمدبن یوسف (محمد پنجم) به تخت سلطنت می نشیند و بعلت مخالفت با سلطه فرانسویان بدون اینکه خواهان گسستن کامل از فرانسه باشد تبدیل به یک چهره ملی می گردد که در آینده به پدر استقلال مراکش شهرت می یابد. فرانسه که حاضر به پذیرش استقلال مراکش نبود کوشید از برخی گروه ها علیه محمد پنجم استفاده نماید که در رأس آنها الجلاوی بود. مراکش تنها کشور در جهان عرب است که از سوی امپراتوری عثمانی مورد هجوم و تسخیر قرار نگرفت. بطور کلی می توان اذعان داشت که مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته اند، سرباز زده اند و هویت فرهنگی خویش را در اولویت اول قرار داده اند. مردم مراکش همواره تلاش نموده اند در گذر زمان به سنتهای مذهبی ـ ملی خود حتی در پوشیدن لباس سنتی خود، پایبند باشند.

اماکن دیدنی مغرب

در این شهر می توان واحدهای مناسبی برای کرایه پیدا کرد. اکثر این آپارتمانها دارای اتاقی به نام سالن مغربی است. این اتاق به منظور پذیرایی از میهمان به سبک خاص مغربی مبله می شود. نقاشی دیوارها در مغرب به سبک ویژه ایست و توسط مل و رنگ به شکل براق و بدون بتونه انجام می شود.در این شهر می توان واحدهای مناسبی برای کرایه پیدا کرد. اکثر این آپارتمانها دارای اتاقی به نام سالن مغربی است. این اتاق به منظور پذیرایی از میهمان به سبک خاص مغربی مبله می شود. نقاشی دیوارها در مغرب به سبک ویژه ایست و توسط مل و رنگ به شکل براق و بدون بتونه انجام می شود.

مراکش در فرایند تاریخی خود همواره از فرهنگی نسبتاً غنی و متنوع برخوردار بوده و هر نقطه آن نیز ضمن وابستگی به این میراث فرهنگی، ویژگیهای خاص خود را دارا بوده است. جمعیت این کشور از دو قوم سامی عرب و بربرآمازیغ تشکیل شده که علاوه بر نقاط مشترک از جمله دین اسلام، میراث بر فرهنگ خاص خود هستند. بربرهای مراکش در تشکیل و تداوم فرهنگ و تمدن سازی کشور خود بمیزان اعراب شریک بوده اند. از لحاظ تاریخی، مراکش در زمان هارون الرشید از سلطه بغداد خارج شده و تحت تسلط ترکان عثمانی نیز درنیامد. از این رو با حفظ عنصر اسلامی ـ ملی، بر فرهنگ مراکشی خود تأکید ورزیده است.

 

 

منبع : akairan.com
1390
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

اهرام در سودان