دیدنی های کشور اوگاندا

به نقل از آکاایران اوگاندا کشوری است در حاشیهٔ دریاچهٔ ویکتوریا واقع در شرق میانه آفریقا. همسایه های آن عبارت اند از سودان جنوبی،کنگو، رواندا، بروندی، تانزانیا، کنیا. پایتخت آن کامپالا است.

جغرافیا

بیشتر مساحت اوگاندا متشکل از فلاتی است که در غرب در کنار دره بزرگ ریفت و کوههای روونزوری پایان مییابدو دریاچه ویکتوریا جنوب شرق اوگاندا را پوشانده است.این کشور که دارای یک فلات مرکزی کم ارتفاع با پوشش گیاهی ساوان می باشد. در اطراف دریاچه ویکتوریا، استعداد خاک برای کشاورزی بیش از سایر نقاط است. همچنین این دریاچه از نظر ماهیگیری نیز اهمیت به سزایی دارد. در غرب این کشور رشته کوهی با حد اکثر ارتفاع ۵۱۱۸ متر وجود دارد. اوگاندا دارای آب و هوای معتدل با میانگین دمای ۲۴-۲۱ درجه سانتی گراد، و میزان بارش سالانه ۱۵۰-۷۵ سانتی متر می باشد. رودهای مهم جاری در این کشور نیل و سملیکی است.  آب و هوای استوایی اوگاندا به دلیل ارتفاع معتدل است.

شهرهای مهم: جینیجا، امبالی، ماساکا،انتبه
مساحت: 241,139کیلومتر مربع
خط ساحلی: خط ساحلی ندارد.
مختصات جغرافیایی: : 1 درجه شمالی و 32 درجه شرقی

تاریخ

اوگاندا در ۱۸۹۴ به عنوان کشوری تحت الحمایه بریتانیا و در ابتدا به صورت یک پادشاهی مقتدر تشکیل گردید. اوگاندادر سال ۱۹۶۲ استقلال خود را از بریتانیای کبیر به دست آورد و به عنوان یک جمهوری اعلام موجودیت کرد.تحت الحمایه بریتانیای اوگاندا – که در 1894 تشکیل گردید – پیرامون پادشاهی مقتدر و افریقای بوگاندا ساخته شد. وضعیت ممتاز این پادشاهی عامل مؤثری در فقدان اتحادی بوده که از زمان استقلال گریبانگیز این کشور بوده است. دکتر میلتون اوبوته، شخصی که پادشتهی بوگاندا را در 1966 سرکوب کرد، طی کودتای به رهبری ژنرال عیدی امین در 1971 سرنگون شد. هنگامی که حقوق بشر و آزادیهای سیاسی محدود گردید و مخالفت رژیم به قتل رسیدند و جامعه آسیایی از کشور اخراج شد.

 

منبع : akairan.com
1047
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

اهرام در سودان