روش های تقویت گفتار کودک

گفتار درمانی به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مربوط به صدای کودک، شکاف کام و یا هرگونه اختلال گفتاری دیگر می‌پردازد. والدین باید تحریک گفتار را زودهنگام و در فاصله کوتاهی پس از تولد کودک آغاز کنند، چراکه برخورداری از کلام روان، هنری است که آموختن آن از بدو تولد آغاز می‌شود.

کیفیت و کمیت تعامل گفتاری بین والدین و کودکان بر روی زبان و تولید کودکان تأثیر می‌گذارد.

با توجه به این که کودک ابتدا حروف الفبا را با تکیه بر صداهای گفتاری فرا می‌گیرد، می‌توان گفت که خواندن و نوشتن هم بر اساس گفتار فراگرفته می‌شوند.

اگر کودک صداهای گفتاری را اشتباه تلفظ کند، احتمال این که دچار ضعف تحصیلی شود، افزایش می‌یابد، بنا براین رشد گفتار و زبان کودک را باید از بدو تولد تا ۲ سالگی تقویت کرد.

کودکان نیاز دارند همراه با صداها و کلمات منفرد، الگوهای صحبت را نیز یاد بگیرند،بنابراین وقتی کودک، تولید صدایی را از روی قصد و میل آغاز می‌کند، والدین برایش حرف بزنند و سپس منتظر بمانند تا او جواب دهد و بدین ترتیب کودک را برای مکالمه تمرین دهند.

میزان یادگیری تکلم کودکان همانند سایر ابعاد رشدشان تا حدود بسیاری با یکدیگر متفاوت است و به عواملی مانند طبیعت و رشد جسمی قسمت‌هایی از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نیز توانایی هوشی و یا وجود انگیزه از سوی محیط بستگی دارد.

نکته: اختصاص زمانی برای صحبت با کودک آنهم بطور مستقیم بسیار اهمیت دارد و قوه تکلم او را تقویت می‌کند و توصیه می‌شود حین صحبت به او نگاه کنید تا حس کند که شما منحصراً به او توجه دارید؛ این کار به او کمک می‌کند تا حالت‌های صورت را یاد گرفته و با گفتار همراه کند.

 

منبع : soali.ir
363
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید