رژیم غذایی کم کربوهیدرات ; حقایق، فواید و ریسک ها

بسیاری رژیم غذایی کم کربوهیدرات را به معنای حذف کربوهیدرات از برنامه غذایی خود می دانند.

درست است که مصرف کم کربوهیدرات سبب کاهش وزن می گردد، اما حذف آن می تواند سبب محروم کردن بدن از مواد مغذی مورد نیازش شود.

کربوهیدرات شامل قند، فیبر و نشاسته موجود در میوه ها و سبزی ها و محصولات لبنی و غلات کامل می باشد. این ترکیبات در گروه مواد مغذی ماکرو قرار می گیرند.

به این معنی که آنها در ردیف پروتئین ها و چربی ها از نظر اهمیت برای تامین انرژی و کالری بدن هستند. محققان American Diabetes Association این دسته از مواد غذایی را مهمترین منبع تامین انرژی بدن می دانند.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات یعنی کاهش مصرف کربوهیدرات تا حدی که 20% انرژی مورد نیاز بدن از این گروه غذایی تامین شود.

این رژیم غذایی برای برخی شرایط و بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی ، دیابت، چاقی وhyperinsulinemia    توصیه می شود.

به عنوان مثال در مقاله چاپ شده در New England Journal of Medicine نشان داده شد که استفاده از این رژیم به مدت 6 ماه می تواند بسیار کارساز باشد. مطالعه دیگری در مجله University of Pennsylvania Medical Center می گوید که تاثیر این روش در درمان و کاهش وزن بیماران دیابتی و دارای سندروم متابولیک نافع است و حساسیت به انسولین و سطح تری گلیسیرید تا حد زیادی بهبود می یابد.

اگرچه این رژیم غذایی فواید خود را دارد ، اما چون مواد غذایی مثل گوشت پرچرب و لبنیات پرچرب جایگزین می شوند ، می تواند عوارضی را برجای بگذارد.

محققان توصیه می کنند که بهتر است از گوشت های فراوری شده کمتر استفاده گردد. استفاده از جایگزین های نامناسب سبب ایجاد TOFI (thin on the outside, but fat on the inside) در افراد می شود. توقف مصرف کربوهیدرات و به جای آن استفاده دلخواه از چربی و پروتئین عواقب خاص خود را دارد.

محققان University of Alabama معتقدند که رژیم غذایی کم چربی ، مفیدتر از رژیم غذایی کم کربوهیدرات عمل می کند. نتایج مطالعات دانشمندان University of Illinois اعلام کرده اند که کربوهیدرات ها برای عملکرد صحیح سیستم اعصاب مرکزی ، کلیه، قلب، مغز و ماهیچه ها ضروری هستند.

بنابراین دانشمندان و محققان امر توصیه اکید دارند که ، عدم مصرف هر نوع ماده غذایی می بایست با نظر پزشک و متخصص تغذیه انجام شود.

منبع : سلامت دیجیتال
509
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید