سنگ کیسه صفرا از دیدگاه طب سنتی

برداشتن کیسه صفرا عوارض منفی دارد از جمله اینکه محل اتصال کیسه صفرا به کبد و اندام جانبی که در عمل جراحی برش داده شده است در بسیاری از مواقع بهبود پیدا نمی‏ کند و زخم بصورت ناسور در می‏ آید و بیمار را آزار می‏ دهد.

سنگ کیسه صفرا چیست ؟

حجم کیسه صفرا بین 40 تا 70 سی سی است ولی در روز نیم تا 1/5 لیتر صفرا ترشح می‏ کند. تمام مواد در کیسه صفرا تغلیظ می‏ شوند. صفرا به طور متوسط 5 تا 12 برابر در کیسه صفرا تغلیظ می‏ گردد. اسیدهای صفراوی از بدن خارج می‏ شود.

علایم سنگ کیسه صفرا

سنگ‏هایی که در کیسه صفرا ایجاد می‏ شوند اکثراً سیاه یا قهوه‏ ای هستند. سنگ‏های سیاه در کیسه صفرا و سنگ‏های قهوه‏ ای در کیسه صفرا یا مجاری یافت می‏ شوند. معمولاً درد شدید در ناحیه کیسه صفرا با خوردن غذای چرب و پرحجم و سرخ کردنی ایجاد می‏ شود. ممکن است نیم الی چند ساعت درد شدت داشته باشد، گاه درد به پشت شانه‏ ها می‏زند و حالت تهوع و استفراغ وجود دارد و گاهی به سمت نوک شانه راست امتداد می‏ یابد. در اثر گیر کردن سنگ، مجرای صفراوی به بافت‏های اطراف می‏ چسبد و ممکن است ورم کند و درد مزمنی ایجاد نماید. طب غربی قادر به برطرف کردن سنگ‏ها نیست مگر با عمل جراحی و تقریباً داروهایی که ارائه می‏ شود تا 2 سال حدود 20% سنگ را می ‏تواند از میان ببرد، ولی دوباره با قطع دارو بیماری بازگشت خواهد نمود. عوارض داروهای شیمیایی از بین برنده سنگ‏های صفراوی را هم باید در نظر گرفت.

علت تشکیل سنگ کیسه صفرا و مواد تشکیل دهنده آن

الف) سنگ‌های کلسترولی و مختلط از موارد زیر ایجاد می‏ شوند که عبارتند از:

1- افزایش ترشح صفرای کلسترولی

این پدیده ممکن است در ارتباط با چاقی، غذاهای پر کالری، یا داروها مانند کلوفیبرات‏ها و انواع آنتی‏ بیوتیک‏ها و بطور کلی مزاج خشکی که از مصرف داروهای شیمیایی با طبیعت خشک صورت می‏ گیرد بوجود آید.

2- ممکن است از افزایش مواد شیمیایی که نقش تنظیم کننده در سنتز کلسترول دارد، ناشی شود. در برخی بیماران ممکن است اختلال تبدیل کبدی کلسترول به اسیدهای صفراوی دیده شود؛ در این بیماران نسبت اسیدهای صفراوی به کلسترول کاهش می‏ یابد و زمینه سنگ‏سازی فراهم می‏ گردد.

3- هم چنان ممکن است توسط کبد املاح صفراوی و فسفولیپیدهای صفرا به مقادیر کمتری ترشح شود و به این طریق زمینه ایجاد سنگ بوجود آید.

4-تزریق‏های مکرر به مدّت طولانی نیز مورد دیگری برای تولید سنگ است.

5- علاوه بر تمام موضوعات ذکر شده فوق، تغییراتی که در تنظیم ترشح آنزیم‏های کبدی بوجود می‏ آید در سنتز اسیدهای صفراوی اولیه دخالت می‏ نماید. کسانی که بطور مرتب با داروهای شیمیایی سر و کار دارند و مثلاً برای سردرد و تب در سرماخوردگی‏ها و عفونت‏های ناشی از سرماخوردگی‏ها استامینوفن و انواع داروهای شیمیایی و چرک کش‏ها و غیرو را مصرف می ‏کنند. همواره در معرض بیماری‏های کبدی و سنگ کیسه ‏صفرا و سرطان‏های کبد و بیماری‏های مقدمه سرطان کبد و امثال آن‏ها می‏ باشند.

مواد صفرای اشباع شده با کلسترول، کریستال‏های کلسترولی با هم پیوند می‏ خورند و آن به آن فشرده ‏تر شده و هسته اولیه سنگ‏های کیسه صفرا را تشکیل می‏ دهند. وضعیت شکلی و هندسیِ قرار گرفتن کیسه صفرا نیز در ایجاد هسته اولیه سنگ که باعث تجمع کریستال‏های منوهیدرات می‏ شود دخالت می‏ کند و این هسته‏ سازی را سریع می‏نماید.

ب) سنگ‏های پیگمانته

سنگ‏های صفراوی که عمدتاً از بیلیروبینات کلسیم تشکیل می‏شود. افزایش ماده بیلیروبین غیر حلال در صفرا منجر به رسوب بیلیروبین می‏شود که ممکن است تجمع یابد و تشکیل سنگ‏های پیگمانته دهد و با هسته سنگ‏های دیگر ممزوج شود و کانالی برای رشد سنگ‏های کلسترولی مختلط بوجود آورد.

علل تشکیل سنگ‏ های کیسه صفرا

چاقی و پرخوری، رژیم غذایی پر کالری، هورمون‏های جنسی زنانه پس از بلوغ، قرص‏های ضدبارداری، حاملگی، دیابت‏ قندی، مصرف غذاهایی که حاوی چربی‏های مرکب اتساع نشده(ترشح صفراوی کلسترول)، سیروزهای الکلی، عفونت‏های مزمن سیستم صفراوی و عفونت‏های انگلی. بکار بردن و مصرف داروهای شیمیایی، مصرف روغن‏های مایع و سویا و سوسیس و کالباس و مرغ‏های ماشینی و افراط در مصرف سرخکردنی‏ها، غذاهای حاوی مواد چسبنده مانند پیتزا و خمیرهای پیتزا و مصرف آب یخ در تابستان و دست آخر بی‏تحرکی و تنبلی.

علل مزاج شناسانه تولید سنگ‏های صفراوی با دیدگاه طب سنتی

سنگ کیسه صفرا به دلایلی که یا از غلبه صفرای حار است در کبد و یا ترکیب بلغم با صفرای حاد تغلیظ شده و گاه همراه با انجماد بلغم غلیظی که به تنهایی یا با صفرای حار ترکیب شده و رسوب کرده و به نفع سودای سخت پیش رفته به وجود می‏ آید. همه چربی‏ها در اخلاط فشرده همراه با مواد معلق و تغلیظ شدن تدریجی سنگ‏های متعدد و سخت کیسه را بوجود می‏ آورد.

وقتی که اخلاط با هم ترکیب شیمیایی دهند به تدریج به صورت سنگ‏های متعدد در می‏ آیند و کیسه را پر می‏ کنند. دردها گاه بر اثر پر شدن کیسه و فشاری که به اطراف می ‏آورند شروع می‏شود و گاه هنوز کیسه پر نشده درد شروع می‏ شود. در برخی مواقع کیسه صفرا ورم می‏ کند، یا اینکه عفونت می‏ کند. برای از بین بردن سنگ به روش طب سنتی داروهای سست کنندۀ کیسه صفرا و پاکسازی کننده نوع سوءمزاج کبد را به مدت 10 تا 14 روز را تجویز می‏کنیم که روزانه حداقل یک کیلو آب سیب را بیمار بنوشد، پس از آن با استفاده از ترکیبی از نمک منیزیوم سنگ را متلاشی کرده و از طریق دستگاه گوارش هنگام اجابت مزاج در حالیکه اسهال موجب روان شدن کامل مدفوع شده خرده ‏های سنگ را خارج می‏ کنیم. اثر آب سیب به خاطر وجود اسید مالیک است که اثر خردکنندگی روی سنگ‏های کیسه صفرا دارد. داروهای جنبی نیز نقش گشاد کننده لوله‏ های متصل از کبد به معده و اثنی‏ عشر را بر عهده می‏گیرد.

بارها تأکید کردیم کیسه را در نیاورید، سنگ را بیرون بکشید!

برداشتن کیسه صفرا عوارض منفی دارد از جمله اینکه محل اتصال کیسه صفرا به کبد و اندام جانبی که در عمل جراحی برش داده شده است در بسیاری از مواقع بهبود پیدا نمی‏ کند و زخم بصورت ناسور در می‏ آید و بیمار را آزار می‏ دهد. عفونت‏هایی نیز بوجود می‏ آید که روی کبد و معده ناراحتی ایجاد می‏ کند و باعث ضعف و رنجوری می‏ شود. بسیاری از غذاها پس از عمل جراحی صفرا، هضم نمی‏ شود و این مطلب برای بیمار مشکلاتی را ایجاد مینماید!

منبع : asanteb.com
389
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید