طاعون زودتر از آنچه تاکنون تصور می شده عامل بیماری در انسان بوده است

محققان به تازگی دریافته اند که عامل بیماری طاعون بسیار قبل تر از آن زمانی که تاکنون تصور می شده جان مردم را گرفته است.

محققان دندان های 101 نفر از اجساد موجود در موزه ها را بررسی و آنالیز کرده و DNA باکتری عامل این بیماری مهلک یعنی Yersinia pestis   را در 7 نفر آنها پیدا کردند. قدیمی ترین مورد مربوط می شود به عصر برنز سیبریا که بر می گردد به 2794 سال قبل از میلاد مسیح و جدیدترین آنها به 951 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که مربوط می شود به عصر آهن در ارمنستان.

کارشناسان براین عقیده اند که طاعون می تواند عامل مبهم مرگ و میرهای یونان باستان باشد. این یافته ها آشکار می کنند که این باکتری چگونه می تواند هر چند سال یکبار چنان شیوعی پیدا کند که باعث کشتارهای فاجعه بار در یک کشور و یا یک ملت شود.

در قرن 17 تا 14 این بیماری آنچنان سبب مرگ افراد شد که آن را مرگ سیاه نامیدند و سبب گردید تا نیمی از جمعیت اروپا در آن زمان کشته شوند.

آخرین شیوع این بیماری در دنیا به اوایل سال 1800 میلادی بر می گردد که از کشور چین آغاز شده و سپس کشورهای آفریقا، آمریکا، استرالیا و بخش هایی از آسیا را فرا گرفت. محققان این کشف همچنین می گویند این باکتری طی گذشت سالها ،کشنده تر شده است. آنها همچنین می گویند یکی از عوامل انتقال این باکتری به افراد کک ها بوده اند .

نتایج این مطالعه در 22 اکتبر در مجله journal Cell به چاپ رسیده است.

منبع : سلامت دیجیتال
595
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید