طب چینی چیست؟

طب چینی معتقد است که کانال هایی درون بدن وجود دارند به نام مریدیان و نوعی انرژی به نام چی درون این کانال ها جریان دارد.

 

طب چینی یک روش پزشکی است که بخشی از آن بر پایه ی این اعتقاد استوار است که کانال هایی درون بدن وجود دارند به نام مریدیان (کانال های انرژی) و نوعی انرژی به نام qi (“چی” تلفظ می شود) درون این کانال ها جریان دارد. طبق این باور، در صورتیکه جریان “چی” یا انرژی درون این کانال ها متوقف شده یا تعادل خود را از دست بدهد، بیماری رخ می دهد. در چین، هزاران سال است که پزشکان از طب چینی برای درمان استفاده می کنند، که این روش در بسیاری از کشورهای غربی نیز طرفدارانی پیدا کرده است.
تصور می شود که علت به هم خوردن بالانس qi، برخی از موارد زیر می باشد :

  • نیروهای بیرونی، مانند باد، سرما یا گرما
    • نیروهای درونی، مانند احساسات شادی، خشم یا هراس
    • عوامل مربوط به شیوه ی زندگی، مانند تغذیه ی بد، خواب ناکافی، یا مصرف بیش از حد الکل

یکی دیگر از باورهای مهم در طب چینی، نیروی یین و یانگ است. در این دیدگاه، همه ی اشیاء، از جمله بدن، از تضاد نیروهای یین و یانگ تشکیل شده اند. گفته می شود که تندرستی بستگی به تعادل این نیروها دارد. طب چینی، بر برقراری تعادل بین یین-یانگ برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری، تاکید می کند.
پزشکان طب چینی با در نظر گرفتن تعادل بین بدن، ذهن و روح؛ تعیین می کنند که چگونه می توان انرژی qi، تعادل یین-یانگ و تندرستی کامل را احیا نمود.
img-1
طب چینی به چه منظور به کار می رود؟
مردم از طب چینی برای درمان بسیاری از بیماری ها از آسم و انواع آلرژی ها گرفته تا سرطان و ناباروری،  استفاده می کنند. پزشکان چینی ممکن است از چندین روش درمانی برای ایجاد بالانس qi استفاده کنند.
طب چینی شامل درمان های زیر می باشد :
• طب سوزنی : فروبردن سوزن های فلزی نازکی به موازات مریدیان های (کانال های انرژی)  بدن.
• طب فشاری : استفاده از دست یا نوک انگشتان برای ایجاد فشار مستقیم برروی نقاطی به موازات مریدیان های سرتاسر بدن.
• گیاهان دارویی چینی : ترکیب گیاهان دارویی، ریشه ها، پودرها یا مواد حیوانی، برای احیاسازی تعادل در بدن
• بادکش درمانی : با استفاده از هوای گرم درون لیوان های شیشه ای در نقاطی از بدن که نیاز به تحریک پذیری qi دارند، ایجاد مکش می نماید.
• رژیم غذایی : غذاهای یین-یانگ می توانند به احیای بالانس یین-یانگ در بدن کمک کنند.
• ماساژ : (توینا) در قسمت های خاصی از بدن یا به موازات مریدیان های بدن انجام می گردد.
• داغ کردن یا فتیله گذاری : با گرم کردن و قراردادن مقادیر کمی از نوعی گیاه (Moxa، یا سوسن چینی) برروی قسمت های خاصی از بدن انجام می گردد.
• چی گنگ : با استفاده از حرکات، تکنیک های تنفسی و مدیتیشن انجام می گردد.

آیا طب چینی قابل اطمینان است؟
تحقیقات بعمل آمده در چین و سایر نقاط جهان حاکی از آن هستند که طب چینی برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید می باشد. از آنجا که طب چینی با طب پزشکی غربی در نحوه ی تشخیص و درمان تفاوت دارد؛ مشکل بتوان استاندارد های علمی غربی را به طب چینی تعمیم داد.
برای مثال، در روش های پزشکی غربی، چنانچه دو نفر به یک نوع عفونت (مانند سینوزیت) دچار شده باشند، برای درمان هردو از یک نوع آنتی بیوتیک خاص استاندارد استفاده می گردد. حال آنکه، در طب چینی هر شخص ممکن است درمان متفاوتی برای یک بیماری مشابه دریافت نماید که نوع درمان بستگی به qi فرد و تعادل یین-یانگ وی دارد.
ایالات متحده ی آمریکا به طب چینی استوارنامه تسلیم می کند، بنابراین یک درمانگر مجاز که از یک دانشکده ی معتبر فارغ التحصیل شده باشد دوره های گسترده ای در مورد طب چینی گذرانده است.
موسسه ی ملی بهداشت، از طریق مرکز ملی طب مکمل و جایگزین (NCCAM) و سایر موسسات، در راستای پیشبرد اهداف تحقیقاتی درمان های تکمیلی؛ سرمایه گذاری هایی انجام می دهد تا بتواند مزایا و خطرات احتمالی آنان را تعیین کند.
در ایالات متحده ی آمریکا، طب سوزنی یکی از روش های درمانی چینی است که بیش از همه مورد تحقیق قرار گرفته است و به عنوان درمانی برای برخی بیماری ها تصویب گردیده است. نتایج امیدوارکننده ای در درمان برخی بیماری ها با استفاده از طب سوزنی بدست آمده است که عبارتند از : حالت تهوع و استفراغ مربوط به شیمی درمانی، دردهای پس از جراحی و حاملگی. طب سوزنی برای بیماری های دیگری نیز مفید می باشد، از جمله : اعتیاد، بهسازی سکته ی مغزی، سردرد، گرفتگی عضلانی مربوط به قاعدگی، آرنج تنیس بازان (التهاب‌ نواحی‌ استخوانی‌ آرنج‌) ، استئوآرتریت ( التهاب مفصلی) ‌، کمردرد،  سندرم تونل کارپال (تونل مچ دستی)، و آسم. به طور کلی، چنانچه طب سوزنی توسط یک فرد مجاز انجام گردد، خطری در بر ندارد. درمان ممکن است پرهزینه و طولانی مدت باشد.
همانند داروهای مرسوم؛ داروهای طب سوزنی نیز ممکن است اثرات جانبی داشته باشند، موجب واکنش های حساسیتی گردند، یا با برخی داروها یا گیاهان دارویی تجویزی یا غیرتجویزی اثرمتقابل داشته باشند. پیش ازانجام هرگونه درمان چینی، حتما” به پزشک خود بگویید که چه داروهای تجویزی، غیر تجویزی و مکمل های طبیعی را مصرف می کنید.
هرگاه از یک طب جایگزین استفاده می کنید یا در فکر ترکیب یک درمان جایگزین با درمان های پزشکی مرسوم تان هستید، مراتب را حتما با پزشکتان در میان بگذارید. ممکن است به صلاحتان نباشد که درمان پزشکی مرسوم را کنار گذاشته و تنها برروی درمان های جایگزین تکیه کنید.

 

 

منبع : ariasalamat.com
1495
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

تونیک تلخ یا نوشیدنی تقویتی تلخ

کبد از نگاه طب سنتی چین