ماندگاری بوتاکس به سه عامل بستگی دارد

طبیعت بدن افراد

اگر دقت کرده باشید، برخی افراد زیادتر غذا می خورند ولی به اندازه فرد دیگری که کمتر می خورد چاق نمی شوند. در اصل متابولیسم یعنی سوخت و ساز آنها بیشتر و در نتیجه افزایش وزن کمتری دارند. همین مسئله در مورد بسیاری از داروها از جمله بوتاکس هم صادق بوده و زودتر از بدن پاک می شوند. نکته دیگر به میزان فعالیت بدنی افراد برمی گردد. مشاهده شده که مدت اثر تزریق بوتاکس در افرادی که ورزش سنگین مثل بدنسازی انجام میدهند کوتاهتر میشود.

نوع بوتاکس

بوتاکس ماده ای بسیار حساس با تکنولوژی ساخت پیشرفته است و کوچکترین خطا در ساخت و نگهداری و انتقال آن موجب کم اثر شدنش میشود. بطور مثال بیشتر انواع این دارو باید در دمای بسیار پایین نگهداری و حمل و نقل شود که سهل انگاری در این مورد حتی می تواند باعث بی اثری آن شود. نوع این ماده هم در زمان اثرش بسیار مهم است.

نحوه آماده سازی و تزریق   

شاید مهمتر از هر عاملی در ماندگاری بوتاکس نحوه آماده سازی و تزریق آن می باشد. با توجه به حساسیت زیاد آن حتی طریقه کشیدنش به سرنگ هم تأثیر گذار است. محل و میزان تزریق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنانچه بوتاکس در محل صحیح تزریق نگردد، مثلٱ خیلی سطحی و یا بیش از اندازه عمقی باشد علاوه بر کم اثر شدنش، ماندگاری آن هم کم میشود.

هر چند وقت یکبار باید مجدد تزریق بوتاکس انجام شود؟

جواب این سؤال در حقیقت در پاسخ سؤال قبلی مستتر است. کلا شرکت های تولید کننده بوتاکس، مدت اثر آن را بین ۲ تا ۶ ماه ذکر می کنند که در افراد مختلف متفاوت است. در تجربه شخصی و در بیماران من این مدت ۴ تا ۶ و یا حتی بیشتر بوده است. توصیه من برای بیشتر افراد ۶ ماه است.

 

منبع : سایت دکتر شیرازی
581
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید