مطبخ قدیم و آشپزخانه اُپن

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت های بناست. می گویند معده خانه است و لازم است اصول فنگ شویی (میکروب زدایی) در مورد آن به دقت به کار گرفته شود. آب و آتش مهم ترین عناصر در آشپزخانه هستند.

 

آشپزخانه های قدیم فرم بسیار ساده ای داشته اند و از وسایل جور واجور آشپزی خبری نبود در ضمن نوع تغذیه نیز متنوع نبود.

اما با پیشرفت صنعت و تکنولوژی و اختراع برق، هر روز با پدیده جدیدی مواجه می شویم که خانم خانه را در آماده سازی و به عمل آوری موادغذایی کمک می کند و تهیه غذا را در کمترین زمان، ممکن می سازد.

نوع ظروفی که برای پخت و پز و آشپزی به کار می رود بسیار مهم بوده و در تهیه غذای سالم و بهداشتی مؤثر می باشد.

 

اکثر آشپزخانه های امروزی مجهز به انواع وسایل و دستگاه های جدید هستند که برقی بوده و با استفاده از تابش اشعه و حرارت های بالا، پخت غذا را آسان کرده اند مانند انواع مایکروفر، توسترها، سرخ کن های برقی، غذاسازهای مختلف و …56-2

انواع پیتزاها، ساندویچ ها، غذاهای جدید و گوشت های سرخ شده از جمله غذاهایی هستند که با حرارت های بالا و مستقیم، درون این دستگاهها آماده می شوند.

 

اثرات منفی تابش اشعه در محیط آشپزخانه، برای افراد و وسایل موجود در آن خطرناک و مضر است و این در درازمدت مشخص می شود.

سرخ شدن مواد غذایی به صورت تند و سریع، استفاده مکرر از روغن برای سرخ کردن، ایجاد ذائقه جدید در نوع پخت غذای افراد خانواده، فن آشپزی را از هنر به یک ضرورت تبدیل کردن، از اثرات منفی استفاده از دستگاههای جدید می باشد.

فرهنگ، جهان بینی و نوع نگاه خاص غربیان به جامعه، خانواده و زن و مرد، در تمام سطوح زندگی اجتماعی و خصوصی آنان تأثیر دارد.

 

معماری و سبک آشپزخانه اُپن از ره آوردهای غربی است. این نوع معماری با فرهنگ غربی سازگاری دارد. فرهنگی که در آن روابط خانوادگی و خانه اهمیت زیادی ندارد، آشپزخانه نیز آن معنای واقعی را ندارد و برای اینکه فضای خانه بزرگ تر نشان بدهد، دیوارهایش برداشته می شود و نوع آشپزی و مقدار وقت گذاری برای تهیه غذا نیز تغییر می کند. خانه ای که افراد به ضرورت در آن جمع می شوند دیگر آشپزخانه معنای دل انگیز و خوبی ندارد و دیگر آن رونق و گرمی را به محیط خانه نمی دهد. به طبع استفاده از انواع و اقسام لوازم و وسایل پیشرفته و امروزی زیاد شده و شیوه و زمان پخت هم تغییر می کند.

 

منبع : hawzah.net
830
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید