مواد مغذی برای مغز خود را بشناسید:

تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای سلامتی بدن، رشد ، تناسب اندام و پیشگیری از بیماری های مزمن لازم است و البته برای سلامت مغز و قوای فکری و آگاهی انسان نیز بسیار مهم می نماید. مغز نیز مانند سایر ارگان های حیاتی بدن برای سلامت و عملکرد بهتر نیاز به برخی مواد مغذی خاص دارد. تحقیقات نشان داده چنانچه یک فرد 12 ساله برای مدت طولانی از خوردن صبحانه سر باز زند مغز او مانند یک فرد 70 ساله عمل می کند. برای تامین و تضمین سلامت و عملکرد مغز خود این مواد غذایی را فراموش نکنید:

  • ماهی روغنی(Oily fish) : استفاده از ماهیانی مثل قزل آلا، ماکرل ، ساردین و سالمون که غنی از اسید چرب امگا3 هستند در بهبود عملکرد و فعالیت مغزی بسیار با اهمیت اند. کاهش این اسید چرب ضروری در بدن سبب بروز بیماری هایی چون از دست دادن حافظه و آلزایمر می شوند. اگر نمی توانید ماهی استفاده کنید می توانید از بذرکتان ، گردو و دانه سویا بهره بگیرید.
  • غلات کامل : این مواد غذایی با متبولیسم آهسته ای که دارند انرژی مورد نیاز مغز را برای مدت زمان طولانی تری فراهم می کنند.
  • ویتامین های گروه B : از مهمترین این گروه می توان به B6 ، B12 و اسید فولیک اشاره کرد. این ویتامین ها سبب کاهش میزان homocysteine در خون شده و از بروز بیماری هایی چون آلزایمر ممانعت می کند. این ویتامین ها در ماکیان، ماهی، کبدگاو، شیرکم چرب صدف و تخم مرغ به فراوانی یافت می شوند.
  • ویتامین C : مرکبات ، توت فرنگی، گیاهان سبزبرگ، گوجه فرنگی و blackcurrants ، سرشار از این ویتامین حیاتی هستند که هم به سلامت مغز کمک می کنند و هم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردند.
  • گوجه فرنگی: این ماده غذایی بهترین انتخاب است برای پیشگیری از تخریب سلول ها ی مغزی .لیکوپن موجود در این گیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان به تقویت قوای مغزی کمک می کند .
  • کلم بروکلی: این سبزی علاوه براین که حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C می باشد، منبع خوبی برای تامین ویتامین k نیز هست. به این ترتیب با استفاده از این دو ویتامین اساسی، سلامت و عملکرد بهتر مغز خود را تجربه کنید.
منبع : سلامت دیجیتال
863
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید