ميوه اي برای اخلاق خوب

موز حاوي سه قند طبيعي ساکاروز، ‌فروکتوز و گلوکز و سرشار از فيبر است اين ميوه به طور قابل توجهي انرژي را افزايش مي‌دهد و انرژي بدن را پايدار نگه مي‌دارد. تحقيقات متعدد در اين زمينه و بررسي خواص موز نشان مي‌دهد خوردن دو عدد موز انرژي لازم را براي يک تمرين 90 دقيقه‌اي تأمين مي‌کند از اين رو جاي تعجب نيست، اگر از موز به عنوان يک ميوه مقوي براي ورزشکاران جهان نام برده شود.
موز علاوه بر اين خاصيت از بروز و ابتلاي برخي بيماري‌ها پيشگيري مي‌کند. محققان در تحقيقات اخير خود عنوان داشته‌اند گنجانده شدن موز در سبد غذايي خانواده مانع بروز بيماري‌ها مي‌شود و افرادي که در طول روز يک موز مصرف مي‌کنند، کمتر بيمار مي‌شوند.

افسردگي
تحقيقات اخير در ميان افرادي که به افسردگي مبتلا بوده‌اند نشان مي‌دهد با مصرف اين ميوه و گنجانده شدن آن در رژيم غذايي اين دسته از بيماران بعد از مدتي احساس بهتري از زندگي داشته و احساس شادتر بودن را تجربه کرده‌اند. اين ميوه به دليل اينکه حاوي تريپتوفان است سروتونين مغز را افزايش داده و علاوه بر ايجاد آرامش در افراد خلق و خوي بهتري به آنها مي‌بخشد. وجود قند لازم در موز باعث مي‌شود قند خون بدن متعادل شده و خلق و خوي افراد بهتر شود، همچنين خوردن يک عدد موز در روز ويتامين ب6 مورد نياز بدن را تأمين مي‌کند.

آنمي (کم خوني)
موز سرشار از آهن است و هموگلوبين خون را تنظيم مي‌کند. افرادي که به کم خوني مبتلا هستند با مصرف منظم و مکرر موز و قرار دادن آن در سبد غذايي شان به رفع کم خوني کمک مي‌کنند.

فشار خون بالا
اين ميوه منحصر به فرد گرمسيري مقادير بالايي پتاسيم دارد و به دليل نداشتن نمک براي افرادي که فشار خون بالا دارند مفيد بوده و مصرف اين ميوه خطر ابتلا به فشار خون و سکته مغزي را کاهش مي‌دهد.

سوزش معده
موز داراي اثرات آنتي اسيدي طبيعي در بدن است بنابراين سوزش سر دل و معده را کاهش مي‌دهد. افرادي که بعد از خوردن وعده‌هاي غذايي در ناحيه معده احساس سوزش دارند بهتر است نيم ساعت بعد از صرف غذا موز بخورند زيرا تسکين دهنده معده است. همچنين اگر موز بين وعده‌هاي غذايي مصرف شود، سطح قند خون را متعادل ساخته و از بروز برخي بيماري‌هاي صبحگاهي جلوگيري مي‌کند.

کمک به سيستم عصبي
ويتامين «ب» موجود در موز سيستم عصبي بدن را به آرامش دعوت مي‌کند، مطالعات اخير نشان مي‌دهد افرادي که در محل کار خــــود ريزه خواري مي‌کنند و مدام در حال خوردن شکلات، چيپس و… هستند خيلي زود دچار اضافه وزن و چاقي مي‌شوند. اين دسته از افراد براي جلوگيري از اين عادت با خوردن يک عدد موز طي روز سطح قند خون بدن شان را کنترل مي‌کنند تا کمتر گرسنگي را احساس کنند .

ديگر خواص
موز دماي بدن را کنترل مي‌کند به اين علت براي زنان باردار انتخاب مناسبي است . اين ميوه در مقايسه با سيب خواص بيشتري دارد و مواد معدني، ‌پروتئين، ويتامين‌ها و… در اين ميوه نسبت به سيب دو برابر است. همچنين کربوهيدرات، ‌فسفر، پتاسيم و… در اين ميوه به وفور يافت مي‌شود. يکي ديگر از خواص شگفت انگيز اين ميوه رفع سوزش نيش حشرات است اگر مقداري از اين ميوه روي پوست و در محل نيش پشه ماليده شود سوزش و تورم را کاهش مي‌دهد. تحقيقات نشان مي‌دهد پتاسيم موجود در موز در يادگيري دانش‌آموزان مؤثر است. متخصصان توصيه مي‌کنند دانش‌آموزان در وعده صبحانه حداقل يک برش موز بخورند تا قدرت مغز و يادگيري‌شان افزايش يابد.

منبع : zamannews.ir
479
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید