نخ دندان زدن خشن و نادرست می تواند سبب بیماری های عفونی در زانوی زنان شود.


نخ دندان زدن خشن و نادرست می تواند سبب بیماری های عفونی در زانوی زنان شود.

مشاهده شده که در زنان ویسکانزین که عمل جراحی زانو را برای استفاده از پروتز در زانو را داشته اند، باکتری های عفونت زا در زانوی آنها همان فلور باکتریایی دندان آنهاست که از نخ دندان آنها جدا شده اند. نتایج مطالعه مورد بحث در 11 آگوست 2015 در مجله BMJ Case Reports چاپ شده است.

در این مطالعه ، از زانوی عفونی افراد نمونه برداری و کشت شد و آنچه در این محیط رشد کرده بود باکتری Streptococcus gordonii بود ، باکتری که عمدتا در دهان وجود دارد. محققان می گویند این دلیل استفاده نادرست از نخ دندان بوده که حتی باعث خونریزی لثه هایشان نیز شده است. انتقال باکتری ها از طریق جریان خون اتفاق افتاده درست زمانی که نخ دندان باعث ایجاد خراش در لثه ها شد. دانشمندان می گویند امکان پاکسازی زانو از این باکتری ها در زمان جراحی وجود دارد و علاوه بر این آنتی بیوتیک نیز باید تجویز گردد.

باید خاطرنشان کرد که پروتز ها و ایمپلنت ها سیستم ایمنی ندارند و بنابراین باکتری ها به راحتی می توانند در آن مکان ها تجمع و بیوفیلم تشکیل دهند و ایجاد عفونت کنند.  با توجه به نتایج بدست آمده متخصصان همچنان توصیه می کنند که استفاده از نخ دندان را در برنامه روزانه مراقبت از دهان خود قرار دهند چراکه عدم توجه به سلامت دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان خود عامل بسیاری از بیماری ها از جمله ابتلا به عفونت باکتری یاد شده است .

منبع : سلامت دیجیتال
707
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید