نروژ به عنوان بهترین کشور برای تولد و رشد کودکان انتخاب می شود

اگرچه آمریکا و بسیاری از کشورها ، از نظر رفاه اجتماعی و علوم و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته اند ، اما کشور نروژ چند سال متوالی به عنوان بهترین کشور برای تولد فرزند و رشد کودک انتخاب شده است.

این انتخاب را سازمان های ذیربط در طی 13 سال انجام داده اند و این به دلیل سیاست این کشور برای تغذیه نوزادان با شیر مادر و اهمیت دادن و توجهات خاص و برنامه ریزی شده در 1000 روز اول زندگی کودک است.

در این امر که سلامت مادر و کودک در اولویت برنامه ها قرار دارد شکی وجود ندارد. رتبه اول این کشور بر اساس فاکتورهایی چون :آموزش دختران، میزان مرگ و میر مادران و نوزادان، زنان کارآمد در عرصه سیاسی، میزان درآمد سالانه زنان در مقایسه با مردان و تعداد زایمان توسط یک متخصص به دست آمده است.

قابل ذکر است که در این کشور درآمد سالانه زنان و شرکت زنان در فعالیت های سیاسی بیشتر از مردان است و از نظر میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال رتبه دوم را دارد.

از دیگر کشورهای دارای 10 رتبه اول در مورد سلامت و بهداشت زنان و کودکان کشور هایی چون ایسلند، سوئد، نیوزیلند، فنلاند، دانمارک، استرالیا، بلژیک، ایرلند، هلند، و بریتانیا قابل ذکر اند.

منبع : سلامت دیجیتال
843
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید