هرماده غذایی در صورت استفاده نادرست تبدیل به سم می‌شود

پیش زمینه ذهنی اولیه در مورد سم، ممکن است محدود به یک ماده خاص با بوی بد و علائم هشدار دهنده باشد، اما رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌ها و رئیس انجمن متخصصین علوم دارویی معتقد است که حتی آب اگر درست استفاده نشود، تبدیل به سم می‌شود.

دکتر امید سبزواری با بیان اینکه از نظر سم‌شناسی هر ماده‌ای می‌تواند سم باشد، گفت: «وقتی فرد به مقدار زیاد آب بخورد، به طوری که بدن وی قادر به دفع آن نباشد، در بدن او «ادما» ایجاد شده که مانع از تنفس و سبب ایجاد تورم در دست و پا می‌شود.
پس هر چیزی تا حدی مجاز است و از آن حد که گذشت تبدیل به سم می‌شود.» وی با اشاره به اینکه مقدار مصرف، نتیجه را مشخص می‌کند، افزود: «نمک هم مستثنی از این موضوع نیست و تا حدی از آن لازم است که بدن بتواند کار خود را انجام دهد. سدیم، پتاسیم و کلر وقتی از یک حدی تجاوز کرد، می‌تواند به بدن آسیب‌رسان باشد.»
سبزواری ضمن تاکید بر اهمیت نوع ترکیبات مصرفی توسط بدن، تصریح کرد: «تولید برخی مواد سمی ممکن است در زمان پخت غذا ایجاد شود. مثل محصولات ناشی از پرولیز که در فرایند پخت ایجاد می‌شود یا ممکن است خشکبار یا غلات مصرف کنیم و این مواد آلودگی به «مایکوتوکسین‌ها» داشته باشند.» وی خاطرنشان کرد: «اگر ماده اولیه نان و سایر فراورده‌هایی که توسط غلات ایجاد می‌شوند سالم نباشد، محصولی نهایی دارای مواد سمی است.
در مورد کنسروها نیز پتانسیل ایجاد سم وجود دارد و به همین دلیل است که گفته می‌شود قبل از مصرف جوشانده شوند.»سبزواری در پایان اضافه کرد: «سم‌شناسی غذایی بخش قابل توجهی است که به طور روزمره با زندگی ما در ارتباط است.»
منبع : سلامانه
587
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید