هرنوع از مرکبات می‌تواند جایگزین آبلیمو شود

یکی از راهکارهای جالب برای عبور از بحران آبلیمو که این روزها گریبان الگوی تغذیه‌ای خانواده‌های ایرانی را گرفته، جایگزینی آن با سایر مرکبات است. مرکباتی که سایه تقلب بر سر تولید آنها وجود ندارد و هیچ‌کس نسبت به مواد به کار رفته در تولید آنها بدبین نیست.
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه با بیان اینکه آبلیمو با کارکرد دوگانه طعم‌دهنده و تأمین کننده ویتامین مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «هرنوع از مرکبات اگر به جای آبلیمو در غذا مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند ارزش غذایی آن را جبران کند. به عبارت دیگر افرادی که به طور مرتب از مرکبات استفاده می‌کنند، به شکل خودکار نیاز خود به ویتامین سی را تأمین می‌کنند.»

دکتر نسرین امیدوار با تاکیدبر اینکه ما خوردن مرکبات را خیلی بیشتر از خوردن آبمیوه توصیه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «کارکرد دوم آبلیمو خاصیت طعم‌دهندگی آن به غذا است که جایگزین آن در رژیم سنتی ما، آبغوره، سرکه و … است. کمااینکه نباید فراموش کنیم وقتی آبلیمو به عنوان طعم دهنده درغذاهای پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمام ویتامین سی خود را از دست می‌دهد، چراکه ویتامین سی به شدت نسبت به حرارت حساس است.»

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: «اگر قصد داریم یک ماده غذایی را به دلیل استفاده از ویتامین سی آن مصرف کنیم، باید آن را به شکل خام و تازه استفاده کنیم. حتی زمانی که مدتی در شیشه باقی می‌ماند، ارزش غذایی آن کاهش می‌یابد.»

 

منبع : سلامانه
672
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید