هشدار درباره عواقب شیوع انگل مقاوم در برابر داروی مالاریا

انگل مالاریای مقاوم دربرابر دارویی که به تازگی در جنوب شرق آسیا کشف شده می‌تواند گونه‌های متنوعی از پشه‌های حامل مالاریا را در آفریقا آلوده ساخته و فاجعه‌ای جهانی به بار آورد.

براساس گزارش BBC، آزمايش‌هاي احتمال انتقال اين ويروس در آزمايشگاه‌ها انجام گرفته اما نتايج اين آزمايش‌ها نشان مي‌دهند امكان پخش شدن آن در قاره آفريقا وجود دارد، فاجعه‌اي كه به گفته دانشمندان عواقب وحشتناكي در پي داشته و جان ميليون‌ها انسان را به خطر خواهد‌انداخت.

محققان در موسسه ملي بيماري‌هاي عفوني و آلرژيك آمريكا مي‌گويند اين يافته جديد مي‌تواند انگيزه بيشتري براي شدت بخشيدن به ريشه‌كن سازي مالاريا در جنوب شرق آسيا ايجاد كند.

اين انگل مقاوم در برابر دارو اولين‌بار در سال 2008 در كامبوج مشاهده شد اما پس از آن پراكندگي آن در مناطق مختلف جنوب شرق آسيا گزارش شده‌است. اين انگل بهترين داروي موجود براي مقابله با مالاريا، آرتميسينين را بي‌اثر مي‌سازد.

اما اين اولين باري نيست كه چنين رويدادي رخ مي‌دهد. از دهه 1950 تاكنون داروهاي مختلفي پشت سر هم به واسطه تكامل انگل مالاريا اثر خود را از دست داده‌اند و هربار اين مشكل پيش از پراكنده شدن در سرتاسر جهان خود را در مرز تايلند-كامبوج نشان داده‌است.

دانشمندان اكنون نگران اين موضوع هستند كه انگل مقاوم در برابر آرتميسينين از قابليت پراكنده شدن نيز برخوردار باشد،‌اما تاكنون گزارش‌هاي محدودي درباره پراكندگي آن ارائه شده‌است.

به منظور بررسي اين قابليت محققان در آزمايش‌هايي دو گونه پشه آسيايي و آفريقايي را به اين انگل آلوده ساختند و مشاهده كردند پشه آفريقايي به همان اندازه به انگل آلوده مي‌شود كه پشه آسيايي به آن آلوده‌است. محققان مي‌گويند توانايي اين انگل در اثرگذاري روي گونه‌هاي مختلف كه به واسطه ميليون‌ها سال تكامل از يكديگر جدا افتاده‌اند،‌ واقعا نگران‌كننده است و اگرچه چنين انتقالي هنوز در طبيعت رخ نداده‌است، اما امكان وقوع آن بسيار بالاست.

محققان مي‌گويند وجود انگلي كه نه تنها در برابر آرتميسينين مقاوم است، بلكه هيچ مانعي برسر آلوده‌سازي گونه‌هاي مختلفي از پشه‌هاي ناقل نيز ندارد فاجعه‌اي جهاني است. آرتميسينين تاكنون نقشي كليدي در مبارزه عليه مالاريا به عهده داشته‌است. تخمين‌هاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهند در مدت 15 سال گذشته ميزان مرگ و مير ناشي از ابتلا به مالاريا 60 درصد كاهش يافته و از 6.2 ميليون مرگ جلوگيري شده‌است.

 

منبع : همشهری آنلاین
585
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید