چرا کودکان اشتهای خود را از دست می دهند؟

یکی از بزرگترین مشکلات با کودکان این است که آنها در مقاطعی اشتهای خود را از دست می دهند و این می تواند بسیاری از والدین را در سرتاسر دنیا را نگران کند. کودکانی وجود دارند که غذا خوردن در هر زمانی از روز را پس می زنند یا فقط آن چیزی را می خورند که خودشان دوست دارند. معمولا ، این غذاهای مورد علاقه شان هم غذای سالمی نیست و بسیاری از بچه ها اشتهای خود را به غذاهای سالم از دست می دهند و غذاهایی که برای بدن شان لازم است را نمی خورند. کاهش اشتها در بچه ها می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد مخصوصا اگر بچه ها شروع به کم کردن وزن کنند و در سن خودشان کوچکتر از آنچه که باید باشند به نظر برسند یا اینکه همیشه کمبود انرژی را در خود احساس کنند. این می تواند یک راهنما باشد برای اینکه بچه مریض است یا اینکه به سمت سوء تغذیه پیش می رود.

 

دلایل مختلفی وجود دارد که بچه غذا نمی خورد. دلایل معمول و مهم که غالبا پیش می آید در پاراگراف های زیر به تفصیل بیان شده است

خوردن هله هوله بین وعده های غذایی: بچه هایی وجود دارند که به خوردن هله هوله علاقه فراوانی دارند. اگر دیدید که فرزند شما در سر میز شام علاقه ای به خوردن غذایی از خود نشان نمی دهد مخصوصا اگر سبزیجات پهن برگ و سبز رنگ باشد، آنها ترجیح می دهند که خودشان را از گرسنگی بکشند تا این غذا را بخورند. اشتها ، با باد از بین می رود!اما اگر شما شامی تهیه کنید که دارای رنگ های زیاد باشد و از هله هوله تهیه شده باشد ، می بینید که آنها چگونه هیجان زده می شوند و از خوردن این غذاها لذت می برند.چیز دیگر این است که آنها چگونه حتی اگر اشتها هم نداشته باشند به خوردن آن غذاها علاقه نشان می دهند و میان وعده بیشتری طلب می کنند(که اغلب هم هله هوله می باشند و به خوردن غذاهای سالم علاقه ای نشان نمی دهند)مخصوصا اگر نزدیک وعده شام باشد.خوردن هله هوله اشتهای بچه ها را از بین می برد مخصوصااگر نزدیک وعده اصلی باشد.اگر شما می دانید که فرزندتان در زمان خاصی قبل از ناهار یا شام گرسنه می شود ، می توانید برای وی میان وعده هایی آماده کنید که اشتهای او را در زمان وعده های اصلی بیشتر کند.شکم او را با انواع چیپس ، آب میوه ، نوشابه ، شیرینی جات و یا نوشیدنی های شکلاتی پر نکنید و بگذارید یک ساعت قبل از وعده غذا چیزی میل نکند.این غذاهایی که گفته شد اشتهای کودک شما را از بین می برد.


آنفولانزا : آنفلوانزا یا سرماخوردگی یکی از معمول ترین دلایلی است که بچه ها اشتهایشان را از دست می دهند. این یک دلیل آشکار است چرا که جدا از اینکه خوب نخوردن و کمبود انرژی منجر به بوجود آمدن چیزهای دیگر می شود ، فرد توانایی خود را برای چشیدن غذاها از دست می دهد.بچه ها چیزی را که نتوانند تست و مزه کنند نمی خورند و مخصوصا اگر زبانشان چیزی را حس نکند دوست ندارند چیزی بخورند.اگر دختر یا پسر شما خوردن را معمولا دوست دارد و ناگهانی اشتهای خود را از دست می دهد دمای حرارت بدن اش را اندازه بگیرید.بچه ممکن است از آنفولانزا رنج ببرد.بچه را مجبور نکنید غذاهای مایع بخورد به جای آن او را با انواع سوپ و آب میوه ها درمان کنید. درمان گاه به گاه از غذای مورد علاقه اش نیز به او آسیبی نمی زند. یکی دوبار به بچه اجازه دهید آنچه که دوست دارد بخورد تا برای لحظاتی فراموش کند که مریض است.

فشار زیاد :  فشار منجر به ایجاد استرس می شود. مانند بزرگسالان ، استرس می تواند اشتهای به غذا را در کودکان نیز از بین ببرد. به دنبال نشانه هایی از سردی ، نارحتی ، زودرنجی در کودکان باشید. اگر بچه در مدرسه از فشار زیادی رنج می برد یا با برادر و خواهرش یا دوستان نزدیکش مشکل دارد این می تواند منجر به کاهش اشتها در وی شود. شاید خودتان بخواهید آن را در کودک ارزیابی کنید اگر فشار زیادی به کودکتان وارد کنید این فشار می تواند به عادت های بد غذایی یا مشکلات دیگر منجر شود. غذاخوردن به اجبار هیچگاه پاسخ مشکل نیست. این حتی می تواند به سوء تغذیه و مشکلات غذایی مانند آنورکسیا یا بولیمیا شود. اگر دوست ندارید که بچه تان هله هوله بخورد و غذاهای سبز ، نارنجی یا قرمز را بخورد پس سعی کنید به او عادات غذایی سالم را بیاموزید. زمانیکه شما به بچه هااجازه می دهید سبزیجات نخورند و بستنی و غذاهای سرخ کردنی یکساعت قبل از ناها بخورید این می تواند به صورت یک عادت بد غذایی در آمده  و او را از خوردن غذاهای سالم وعده اصلی منع کند و ویتامین هایی که مورد نیاز بدنش است را به بدن خود نرساند.
حواس پرتی: تلویزیون و کامپیوتر دو تا از بزرگترین اختراعاتی هستند که حواس بچه ها را پرت می کنند. اگر این دو می توانند حواس بزرگسالان را از کارشان و کاری که مهم است و در حال انجام دادنش هستند پرت کند ، پس می تواند در مورد یک بچه بازیگوش بهتر عمل کند.اما برخی مواقع ، بچه ها کاری را انجام می دهند که بزرگترها انجام می دهند. بنابراین ، یک الگوی خوب باشید. اگر زمام غذاخوردن است ، همه خانواده را تشویق کنید که بنشینند و دور میز همگی جمع شوند و با هم به عنوان یک خانواده غذا بخورند. می توانید به آنها اجازه دهید که جلوی تلویزیون بنشینند و غذا بخورند اما فقط هفته ای یک بار آنهم در تعطیلات آخر هفته.اجزاه ندهید این ابزار تکنولوژی نیاز فیزیکی فرزند شما را از آنها بگیرد.

اینها تنها چند تن از دلایلی هستند که بچه ها دوست ندارند غذا بخورند. هوشیار باشید و والدین پاسخگویی باشید و به فرزندان تان غذاهای سالم بدهید تا عادات غذایی سالمی داشته باشند و آن را حفظ کنند.

منبع : ileev.com
792
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید