چگونه بدانیم وب سایت هایی که بچه ها از آن بازدید می کنند امن هستند

امروزه وب سایت هایی وجود دارند که ممکن است مطالب نامناسب و خوشایندی نداشته باشند. علاوه بر این محافظت از بچه ها در مقابل مطالب هرز، راهنمایی های اشتباه، دستور زبان اشتباه (که موجب تضعیف مهارت آن ها در زبان مادری و انگلیسی می شود)، بسیار مهم است. در این چگونه یاد می گیرید که چطور برای آن ها حد و مرز تعیین کرده و محتوای یک سایت را بررسی کنید.

1- به فرزندانتان یاد بدهید که قبل از اینکه به یک وب سایت جدید بروند شما باید آن را تأیید کنید. به آن ها بگویید هر وقت خواستند به اینترنت متصل شوند به شما بگویند. این موضوع را به یک مسئله در مورد اعتمادی که بین شما و آن هاست تبدیل کنید. بنابراین آن ها متوجه می شوند که باید مطابق با انتظارات شما زندگی کنند.

2- می توانید لیستی از وب سایت هایی که امن هستند تهیه کنید. این لیست شامل وب سایت هایی است که شما به بچه ها اجازه داده اید به آن ها بروند.
3- برای استفاده ی بچه ها از اینترنت یک زمان در نظر بگیرید و توجه کنید که این زمان ثابت باشد و بیشتر نشود. این وظیفه ی شماست که نظارت کنید و یا برنامه ای بخرید که بعد از مدت زمان مشخص سیستم log out شود.
4- به حستان اعتماد کنید؛ اگر صفحه ی اصلی و یا آدرس یک وب سایت شما را نگران می کند، شاید واقعاً مناسب نباشد. خودتان آن ها را بررسی کنید و براساس اعتقادات تان در مورد اینکه بچه ها باید چه چیزی را بدانند و چه چیزی ندانند، آن را ارزیابی کنید. اگر لازم شد، سایت را بلوکه (Block) کنید.
5- اگر سایت قسمت پرسش و پاسخ های متداول دارد، آن را بررسی کنید. در این قسمت معمولاً بسیاری از ویژگی های سایت خلاصه شده است. به این ترتیب می توانید هدف سایت و مناسب بودن و یا نبودنش را برای بچه ها تشخیص دهید.
6- تنظیمات چت و وب نوشته ها را نیز در نظر بگیرید. چت روم ها و وبلاگ ها حتی اگر برای بچه ها هم طراحی شده باشند، باز هم ممکن است که کمی برای آن ها خطر داشته باشند. افراد سودجو معمولاً بچه های بی دقت و زود باور را هدف قرار می دهند. بهتر است که رفتن به این سایت ها را برای بچه ها ممنوع کنید. علاوه بر این چت کردن می تواند به یک اعتیاد تبدیل شود ک به سختی می توان آن را در بچه ها و نوجوانان کنترل کرد. به ویژه ممکن است سرکش شوند و مقابل شما بایستند.
7- هوشیار باشید. کامپیوتر را در مکانی قرار دهید که همه بتوانند بر استفاده از آن نظارت کنند. مرورگر (History) را بررسی کنید و ببینید که چه سایت هایی بازدید شده است و هر چیزی که مشکوک بود را بررسی کنید.
8- برای بازدید از سایت های مورد تأییدتان بچه ها را تشویق کنید و آن ها را از بازدید سایت های نامناسب منع کنید. تشویق تان می تواند شامل افزایش پول تو جیبی، رفتن به یک مکان خاص و یا یک شلوار جین جدید و غیره باشد برای عمل نکردن به قوانین و برای شکستن و یا کمی تخلف از آن ها پول تو جیبی شان را کم کنید و یا یک گردش تفریحی را لغو و یا استفاده از کامپیوتر را برای مدتی برای آن ها منع کنید.
9- بچه ها را متهم نکنید. سایت های زیادی ممکن است به سادگی و به صورت تصادفی و فقط با کلیک کردن روی لینک یک URL باز شوند. اگر بچه ها گفتند که فقط یک بار روی آدرس آنها کلیک کرده اند، حرف شان را باور کنید ولی نظارت کنید که در آینده هم به این سایت ها سر می زنند یا نه. اگر دیدید که باز هم به این سایت ها می روند، می توانید آن سایت ها را بلوکه کنید و با آن ها صحبت کنید.

نکات

به احساس تان اعتماد کنید. حتی اگر این کار باعث شد که بچه ها از شما برنجند، این را یادتان باشد که این کار را برای صلاح خودشان انجام می دهید. والدین برای این هستند که بچه ها را راهنمایی کنند و گاهی هم برای آن ها محدودیت ایجاد کنند.
اگر نمی توانید تصمیم دیگری بگیرید، می توانید از دوست تان که بچه دارد بپرسید که او در مورد این مشکل چه کاری انجام داده است.
اگر یک سایت را تأیید می کنید پسورد ورود به آن را هم باید بدانید تا بتوانید چک کنید که بچه ها آنجا چه چیزهایی می نویسند.
اینترنت شبیه به زمین بازی سودجویانی است که می خواهند ذهن بچه های زود باور و ساده را تحت تأثیر خودشان قرار دهند. بنابراین این وظیفه ی شماست که از بچه ها محافظت کنید.
اغلب اوقات باید اجازه دهید که بچه ها با وب سایت ها تعامل داشته باشند. به آن ها این اجازه را بدهید؛ در غیر این صورت شاید مجبور شودید بچه ها را از رفتن به بعضی وب سایت ها منع کنید.
منبع : phow.ir
653
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید