ژلی که به هنگام تشخیص آلودگی می درخشد

گروهي از محققان موسسه فناوري ماساچوست (MIT) پليمرهاي فلزي حساسي ساخته‌اند که در پاسخ به تغييرات شيميايي يا فيزيکي محيط اطراف شروع به تغيير رنگ مي‌کنند.به گزارش ايسنا منطقه خراسان، اين ماده مي‌تواند براي تشخيص تغييرات شيميايي در محيط يا حتي تغييرات مکانيکي در ساختمان‌ها يا مناطق مختلف به کار رود.

اين ژل از يک پليمر معمولي به نام پلي‌اتيلن گليکول در ترکيب با مجموعه‌اي از فلزات کمياب موجود در زمين ساخته شده است. اين شکل اتصالات خاص با فلز، باعث مي‌شود اين ژل با دوام و داراي کارايي خاص باشد و در عين حال نسبت به تغييرات محيط بسيار حساس عمل کند. وقتي اتصالات به واسطه فشار يا تحت تاثير ذرات مولکولي تغيير مي‌کنند، اين ماده از خود نور ساطع مي‌کند. مهمتر از آن، ماده شروع به سفيد شدن مي‌کند و همراه با تغيير شرايط محيط به رنگ سبز يا قرمز در مي‌آيد.

اين ماده مي‌تواند در تست‌ها و آزمايش‌ها به منظور تشخيص وجود ذرات آلودگي در محيط به کار رود يا بعد از قرار گرفتن در محيط، تغييرات محيطي را در طول يک دوره محيطي تعيين کند.

اگر اين ماده در داخل يک پوشش ايمن قرار داده شود، امکان استفاده از آن در ساختمان‌ها يا ديگر سطوح همچون لوله‌ها وجود دارد. تغيير رنگ اين ماده در اين حالت در صورت وجود ترک به محققان هشدار مي‌دهد و از بروز مشکلات جدي در اين زمينه پيشگيري مي‌کند.

جزئيات اين تحقيق در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

منبع : مجله سلامت
306
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید