گیاه دارویی شیرین بیان:

نام علمی: Glycyrrhiza glabra

خانواده: Fabaceae

نام های رایج: Glycyrrhiza, Atimadhura, Mulethi, Yashtimadhu, Sweet root

این گیاه بومی آسیا و جنوب اروپا ست و ریزوم آن مهمترین قسمت این گیاه دارویی محسوب می گردد. مزه شیرین و عطر فوق العاده آن به دلیل وجود ترکیب glycyrrhizin است که آن را 50 برابر شکر ، شیرین تر می کند. این گیاه در طب سنتی کشورهای مختلف از جمله مصر، یونان ، چین، هند، رم و ژاپن مورد مصرف دارد.

مواد موثره این گیاه نوعی saponin glycoside است که همان glycyrrhizin از آن یاد می شود. این گیاه همچنین حاوی anethole و phytoestrogen هایی مانند glabrene و glabridin می باشد. از مهم ترین فلاوونوئیدهای موجود درآن می توان به liquiritin و liquiritigenin اشاره کرد.

این گیاه یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی است. این گیاه برای درمان آرتریت، روماتیسم و زخم های گوارشی به کار گرفته می شود. به دلیل خواص آنتی باکتریال، آنتی ویروس و ضدقارچی از آن برای درمان گلودرد ، سرفه و برونشیت استفاده می شود.

چون این گیاه به نوعی محافظ کبد مطرح می شود ، پس برای درمان یرقان نیز مصرف دارد. این گیاه یبوست را  کم می کند. با داشتن فیتواستروژن های گیاهی، مناسب برای سلامتی بانوان است.   این گیاه باعث کاهش خارش و اگزمای پوستی نیز هست.

این گیاه به عنوان شل کننده عضلات صاف، ضدانقباض و تشنج، محرک سیستم ایمنی، مهارکننده تومور، ضدسموم قلبی، ضد درد، محافظ در برابر اشعه های مضر،ملین ملایم و خلط آور نیز شناخته می شود

این گیاه به صورت، پودر ، ژل و دم کرده مورد مصرف دارد.

عوارض جانبی: اگر دوز بالایی از این گیاه مصرف شود مواردی چون سردرد، خستگی، احتباس آب در بدن، از بین رفتن پتاسیم بدن، افزایش فشار خون، کاهش رنین پلاسما و سطح آلدسترون و ادم ممکن است بروز کند.این گیاه به دلیل داشتن خاصیت شبه استروژنی می تواند باعث بزرگ شدن سینه در آقایان گردد.

زنانی که باردارند ، مردانی که مشکل نعوظ دارند و یا افرادی که بیماری های قلبی – عروقی و مشکلات کلیوی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

منبع : سلامت دیجیتال
843
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید