آشواگاندا ، گیاهی دارویی برای کبد:

نام علمی: Withania somnifera

خانواده: Solanaceae

نام های رایج: Indian ginseng, Asgand, Winter cherry

گیاه آشواگاندا یک گیاه قدرتمند در طب آیروودیک است. گیاهی است بومی هند، خاورمیانه و شمال آفریقا. مهمترین قسمت این گیاه ریشه آن است اما برگ و میوه آن نیز خواص درمانی دارند.

مهمترین ماده موثره این گیاه steroidal lactone است که withanolide نامیده می شود. در این گیاه همچنین آمینو اسید، اسیدهای چرب و آلکالوئید نیز وجود دارد.

این گیاه ، یک گیاه برای آداپته کردن بدن با هر نوع استرس است.این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، ضد مالاریا، ضدالتهابات ناشی از آرتریت و یا احتباس آب در بدن است.

ضد افسردگی، آنتی باکتریال، تب بر، ضدمسمومیت کبدی از دیگر فواید آن است. از دیگر موارد فایده این گیاه کاهش سردرگمی های ذهنی و کاهش درد مفاصل و مدر بودن آن را می توان نام برد. این گیاه چربی خون را کم کرده و قند خون را در سطح ثابتی نگه می دارد. از نظر آیروودا این گیاه یک تونیک عالی برای مغز است و باعث کاهش استرس و پرخاشگری می شود.

این گیاه همچنین باعث کاهش پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از کادمیوم می شود. این گیاه برای بازیابی میل جنسی و افزایش قدرت باروری در آقایان نیز توصیه می شود.

آشواگاندا به صورت کپسول و پودر در دسترس است. پودر آن را می بایست با شیر مخلوط کرده و مصرف کنید. حتما برای استفاده از این گیاه با یک متخصص گیاه درمانی مشورت کنید.

عوارض جانبی: زنان باردار و افرادی که دچار اختلال در عملکرد غده تیروئید و سیستم ایمنی هستند و آنهایی که فشار خون بالا و زخم های گوارشی دارند ،نباید از این گیاه مصرف کنند.

 

منبع : سلامت دیجیتال
1318
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید