طب مکمل چیست


طب مکمل چیست؟

طب مکمل به معنای استفاده از روش های درمانی غیررایج ، به همراه یا به جای درمان های دارویی رایج است. این روش های درمانی امروزه توانسته است تا حد زیادی جایگاه خود را درمیان دانشمندان علم پزشکی و صاحب نظران روش های درمانی در دنیا باز کند و پذیرش آن از سوی مردم نیز با استقبال خوبی روبرو شده است.

یکی از رایجترین و بهتر بگوییم آشنا ترین روش ها ، طب سوزنی است که استانداردهای خود را دارد و از چین به سایر دنیا منتشر شده است.

روش دیگری از این درمان ها استفاده از هیپنوتیزم است که روشی موثر در درمان بسیاری از بیماری هاست.

ناتروپتی،ماساژ درمانی و هومئوپاتی از دیگر طب های مکمل مرسوم در طب مدرن امروز هستند.

البته باید گفت که استفاده از گیاه و محصولات میکروبی مانند پروبیوتیک ها در درمان برخی بیماری ها نیز در این گروه قرار می گیرند.

بسیاری از این روش ها در مورد برخی بیماری ها مورد تایید و بررسی قرار گرفته اند، اما برخی موارد هم در حال آزمایشات بالینی و بررسی های دقیق قراردارند.

نکته ای که در این روش های درمانی برای آگاهی افراد عامه جامعه لازم است تا گفته شود این است که ،هرگز نباید این روش ها را به انتخاب و نظر خودتان انجام دهید. استفاده نادرست از این روش ها ممکن است آثار سوئی داشته باشد که ارزش و جایگاه این علوم درمانی را زیر سوال می برد.

برای بهره بردن از این روش های مکمل و جایگزین درمانی از پزشک متخصص این رشته کمک بخواهیدو اگر همزمان داروی خاصی مصرف می کنید حتما با هر دو پزشک خود مشورت کنید.

از مهمترین منافع این روش های درمانی این است که متخصصان این رشته ها از تمام موارد و جنبه های زندگی ، فیزیکی و روحی فرد سوال می پرسند و به عبارتی با وقت گذاشتن کافی علت درد و درمان صحیح آن را تجویز می کنند.

درمورد برخی بیماری ها این روش های طب مکمل بهتر پاسخگو هستند و فرد بیمار سلامتی خود را سریعتر به دست می آورد. همین که فرد می داند این داروها متناسب با تمام شرایط موجود برای او تجویز شده و آثار و عوارض داروهای شیمیایی را ندارد به او کمک می کند تا سریعتر درمان شود و زمان بیشتر برای درمان را بر درمان سریع با عوارض بیشتر ، ترجیح می دهد.

 

منبع : سلامت دیجیتال
548
مطـالــب مرتـبــــط را بخوانید

آنمی یا کم خونی